Název:
Moderní učebnice výtvarné výchovy pro žáky 2. stupně ZŠ
Překlad názvu:
Modern textbooks of art education for pupils of the 2nd grade of elementary school
Autoři:
Krošláková, Karolína ; Raudenský, Martin (vedoucí práce) ; Fulková, Marie (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá učebnicí výtvarné výchovy a jejím cílem je návrh moderní učebnice pro 2.stupeň základních škol. V teoretické části skrze vývoj výtvarné výchovy u nás hledám důsledky podoby současné výuky a význam učebnice pro výtvarnou výchovu. Věnuji se obsahu učebnic z pohledu odborných výzkumů a literatury. Popisuji podmínky pro schválení učebnice Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, obsah učebnic, které schvalovací doložku získaly a jsou stále využívané. Ze současných trendů pro výukové materiály uvádím nároky zahraniční soutěže, zabývající se vzdělávacími a výukovými materiály. Popisuji oceněnou, elektronickou, zahraniční učebnici výtvarné výchovy a představuji nejvýraznější vydavatele interaktivních učebnic u nás. Shrnuji krátce otázku, zda upřednostnit tištěnou nebo elektronickou podobou učebních materiálů. V empirické části se snažím získat informace o podobě a obsahu výukových materiálů, se kterými učitelé ve skutečnosti pracují. Využívám kvantitativního výzkumu a formou dotazníku oslovuji vyučující tohoto předmětu na 2.stupni ZŠ. Získané informace ze všech částí stanovují kritéria na tvorbu nové učebnice výtvarné výchovy, která uplatňuji v praktické části. Cílem je návrh obsahu pro maketu multimediální učebnice a návaznost na diplomovou práci Bc. Kristýny Mikloškové,...The diploma thesis deals with the art education schoolbook and the main goal is the design of a modern textbook for the 2nd grade of primary schools. The theoretical part, considering the historical development of art education, analyses the consequences of the current teaching style and the role and importance of the textbook for art education. I focus on the content of textbooks from the perspective of professional research and literature. I describe the conditions for textbook approval by the Ministry of Education, Youth and Sports and the content of the endorsed currently used textbooks. Regarding the current trends for teaching materials, I present the demands of foreign competitions dealing with educational and teaching materials. I describe an award-winning, electronic, foreign art education textbook and introduce the most prominent native publishers of interactive textbooks. I briefly summarize the question of the preference to printed or electronic form of teaching materials. The empirical part gathers information about the form and content of teaching materials that teachers actually work with. Within the quantitative research I use the questionnaire addressing the teachers of this subject at the 2nd grade of elementary school. The information obtained from all previous parts, sets the...
Klíčová slova:
obsah výukových materiálů; učebnice; výtvarná výchova; Art education; content of teaching materials; textbooks