Original title:
Kritika současného kurikula z pohledu K.P. Liessmanna
Translated title:
Criticism of contemporary curriculum from the perspective of K. P. Liessmann
Authors:
Jandová, Marcela ; Strouhal, Martin (advisor) ; Koťa, Jaroslav (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce na základě analýzy primární a sekundární literatury zachycuje a interpretuje stěžejní myšlenky K. P. Liessmanna, které se vztahují především k problémům teorie kurikula (cíle a obsah vzdělávání). Jeho texty se vztahují především k německy mluvícím zemím, ale určitou odezvu mají i v českém prostředí. První a druhá část diplomové práce se snaží objasnit základní pojmy a teze, se kterými Liessmann pracuje, jako je vzdělání, (ne)vzdělanost, organizace PISA, Boloňský proces a reformy. Další část práce je vztažena k českému kurikulu a jeho modelování. Na závěr se diplomová práce pokouší reflektovat ohlas a kritiku Liessmannových myšlenek, zejména u některých českých autorů.Based on the analysis of primary and secondary literature, this thesis attempts to capture and interpret the key ideas of K. P. Liessmann, which are mainly related to the problems of curriculum theory (aims and content of education). His texts are mainly related to German-speaking countries, but they also have a certain resonance in the Czech environment. The first and second part clarifies the basic concepts and theses Liessmann works with, such as education, (un)education, PISA, the Bologna process and reforms. The next part of the thesis is related to the Czech curriculum and its modelling. Finally, the thesis attempts to reflect on the reception and criticism of Liessmann's ideas, especially by some Czech authors.
Keywords:
Liessmann|reform|curriculum|education|PISA|secularization; Liessmann|reforma|kurikulum|vzdělání|vzdělanost|PISA|sekularizace
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/175567