Název:
Výuka vyjmenovaných slov na 1. stupni ZŠ
Překlad názvu:
Teaching of Specified Words for Primary School
Autoři:
Kroutilová, Jitka ; Hájková, Eva (vedoucí práce) ; Doležalová, Eliška (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá výukou vyjmenovaných slov na 1. stupni, konkrétně ve 3. ročníku. Práce je členěna na teoretickou část, která se zaměřuje na postihnutí současných přístupů k výuce vyjmenovaných slov, a praktickou část, která popisuje práci s žáky metodou slovotvorných hnízd. Cílem teoretické části je popsat problematiku vyjmenovaných slov v současné pedagogické praxi, a to z pohledu jazykového, didaktického a z pohledu pedagogů. Práce se zaměřuje na využití souvislých smysluplných textů ve výuce. Cílem praktické části je ověřit, zda práce žáků se souvislými smysluplnými texty povede k menší chybovosti v pravopisu vyjmenovaných slov a zda je tato práce pro žáky dostatečně zajímavá. V teoretické části je hlavní metodou studium dostupných materiálů, analýza didaktických materiálů, učebnic a dalších publikací a rozhovory s jednotlivými pedagogy. V praktické části je použitou metodou kvalitativní výzkum, který se opírá o práci s vyjmenovanými slovy po P se skupinou osmi žáků metodou slovotvorných hnízd. Výsledky této práce jsou ověřeny porovnáním úspěšnosti vypracování kontrolního testu skupinou testovaných žáků a kontrolní skupinou. Do kontrolní skupiny byli vybráni žáci podobně úspěšní. S testovanými žáky byl proveden také rozhovor. Z rozhovorů s žáky vyplývá, že metoda slovotvorných hnízd je...The diploma thesis focuses on the system of teaching the listed words at the 1st stage of the elementary, specifically in the 3rd grade. The work is divided into a theoretical part, which focuses on the current approaches to teaching the listed words, and a practical part, which describes working with students using the method of word- formation nests. The aim of the theoretical part is to describe the concept of listed words in the current pedagogical practice, from the point of view of language, didactics and from the point of view of teachers. The work focuses on the use of coherent meaningful texts in instruction. The goal of the practical part is to verify whether students' work with coherent meaningful texts will lead to a smaller error rate in the spelling of the listed words and whether this work is sufficiently interesting for students. In the theoretical part, the main method is the study of available materials, analysis of didactic materials, textbooks and other publications and interviews with individual teachers. In the practical part, the method used is qualitative research, which is based on working with the listed words staring with P in a group of eight students using the method of word-formation nests. The results of this work are verified by comparing the success rate of group of...
Klíčová slova:
3. ročník ZŠ; metoda; slovotvorné hnízdo; smysluplný text; Vyjmenovaná slova; výuka; 3rd grade of elementary school; instruction; Listed words; meaningful text; method; word-formation nest