Original title:
Posmrtný život v dílech Samuela Becketta, Máirtína Ó Cadhaina a Flanna O'Briena
Translated title:
The Afterlife in Samuel Beckett, Máirtín Ó Cadhain, and Flann O'Brien
Authors:
Doleček, Jan ; Markus, Radvan (advisor) ; Vichnar, David (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] This thesis aims to examine and compare the use of afterlife motif in Samuel Beckett's late drama, Máirtín Ó Cadhain's experimental novel Cré na Cille (1949), and Flann O'Brien's absurdist novel The Third Policeman (published posthumously in 1967). As all three are considered to be one the most prominent authors of late Irish modernism, their work is thus placed within this cultural context. The introductory chapter provides this necessary background to outline the major aspects of this particular literary tradition as well as present possible socio-cultural influences, which may have informed these seminal writers of highly experimental texts: the turbulent history of post-World War I Ireland, its political stasis during World War II, and the general pessimism emerging in this period in Europe all have considerable influence on the works examined. The first main chapter focuses on Beckett's plays Play (1963), Not I (1973), Footfalls (1976), and A Piece of Monologue (1979) and on their treatment of the afterlife motif, which is distinguishable even despite the ambiguity and minimalism of these dramatic pieces. Through the examination of Dantesque elements, Beckett's manipulation of temporality, and the fragmentary narratives of his ghastly characters, it is argued that Beckett's major theme was the...Tato diplomová práce usiluje o prozkoumání a porovnání motivu posmrtného života v pozdním dramatu Samuela Becketta, experimentálního románu Cré na Cille (1949) Máirtína Ó Cadhaina a absurdního románu The Third Policeman (vydán posmrtně v roce 1967) Flanna O'Briena. Jelikož jsou všichni tři považováni jako jedni z předních autorů pozdního irského modernismu, jsou jejich zkoumaná díla umístěna právě v tomto kulturním kontextu. Úvodní kapitola tak poskytne nezbytné pozadí k nastínění relevantních aspektů této specifické literární tradice, stejně tak představí možné kulturní a historické vlivy, které mohly ovlivnit tyto stěžejní autory vysoce experimentálních textů: bouřlivá historie Irska po první světové válce, jeho politická stagnace v druhé světové válce a také obecný pesimismus formující se v tomto období v Evropě všechny měly značný vliv na zkoumaná díla. První hlavní kapitola se zaměřuje na Beckettovy hry Play (1963), Not I (1973), Footfalls (1976) a A Piece of Monologue (1979) a na jejich zacházení s motivem posmrtného života, který lze v těchto dramatických dílech rozlišit i navzdory jejich nejednoznačnosti a minimalismu. Skrze zkoumání danteskních prvků, Beckettovy manipulace času a roztříštěných vyprávění jeho postav je argumentováno, že autorovým hlavním tématem v těchto hrách je rozpad...
Keywords:
afterlife|Samuel Beckett|Máirtín Ó Cadhain|Flann O'Brien|novel|play|modernism|Irish modernism|experimental literature|Cré na Cille|The Third Policeman|Gaeltacht|humour|satire|anti-novel|Play|Not I|Foorfalls|A Piece of Monologue|minimalism|Otherworld narrative|Dantesque|hell; posmrtný život|Samuel Beckett|Máirtín Ó Cadhain|Flann O'Brien|román|drama|modernismus|irský modernismus|experimentální literatura|Cré na Cille|The Third Policeman|Gaeltacht|humor|satira|anti-román|The Play|Not I|Footfalls|A Piece of Monologue|minimalismus|narativ Jiného světa|danteskní|peklo
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/175694