Název:
Rozvoj čtenářské gramotnosti na druhém stupni základní školy: akční výzkum
Překlad názvu:
Development of Reading Literacy at School: Action Research
Autoři:
Kolářová, Michaela ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Starý, Karel (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se v teoretické části zabývá vývojem pojmu čtenářské gramotnosti a jeho vymezením, jejímu významu a faktory, které ji ovlivňují. V další části jsou charakterizovány oblasti a roviny čtenářské gramotnosti a etapy jejího vývoje. Dále je popsán její rozvoj pomocí různých metod a jsou uváděny jednotlivé podmínky, jejichž splnění má vliv na zvyšování úrovně žákovských dovedností. V další části jsou popsány jednotlivé čtenářské dovednosti a strategie. V neposlední řadě se teoretická část zaměřuje také na výsledky mezinárodních výzkumů (PIRLS, PISA a PIACC) s důrazem na výsledky českých žáků. Analýza čtenářské gramotnosti rámcového vzdělávacího programu základního vzdělávání uzavírá teoretickou část práce. Praktická část je rozdělena na dvě sekce, ve kterých je věnována pozornost akčnímu výzkumu a jeho formám. V popředí zájmu pak stojí především pedagogický akční výzkum. Další část se pak soustředí na zjištění úrovně čtenářských dovedností u žáků druhého stupně základní školy pomocí pre-testu. Po zjištění výsledků žáků byly realizovány lekce s aktivitami rozvíjejícími čtenářských dovedností, jejichž průběh je popsán v jednotlivých kapitolách. V návaznosti na proběhlé lekce byl proveden post-test, který měl za cíl zjistit posun žáků. V závěru práce je věnován prostor interpretaci výsledků,...In the theoretical part, the diploma thesis deals with the concept of reading literacy and its definition, development, meaning, and the factors that have influenced it. In the next part, the areas and levels of reading literacy and the stages of its development are characterized. Furthermore, its development using various methods is described and individual conditions are indicated, the fulfillment of which affects increasing the level of student skills. In the next section, individual reading skills and strategies are described. Next, the theoretical part also focuses on the results of international research (PIRLS, PISA, and PIACC) with an emphasis on the results of Czech pupils. The analysis of reading literacy in the framework national curriculum program of primary education concludes the theoretical part of the work. The practical part is divided into two sections, in which attention is paid to action research and its forms. Pedagogical action research is at the forefront of interest. The next part focuses on determining the level of reading skills of second-grade elementary school students using a pre- test. After the students' results were established in the test, lessons were implemented with activities to develop reading skills, the process of which is described in individual chapters....
Klíčová slova:
PISA; základní vzdělávání; čtenářská gramotnost; čtenářské strategie; PISA; reading literacy; reading strategies