Název:
Analýza vztahu uživatelského zážitku a ziskovosti bank
Překlad názvu:
Exploring the Relationship between Customer Experience and Bank Profitability
Autoři:
Veselá, Tereza ; Teplý, Petr (vedoucí práce) ; Pavlíček, Jaroslav (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2022
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] The thesis empirically examines the relationship between customer experience and bank profitability in Central Europe. It combines customer experience and financial data on 50 banks in the Czech Republic, Austria, Germany, Slovakia, and Poland for the 2017-2020 time period. Panel data estimation methods (first differencing, fixed effects, and random effects) combined with pooled OLS estimation and other robustness checks were employed. Followingly, it was possible to identify a positive significant effect of customer experience in the form of the Six Pillars metrics on net interest margin. This finding is in contradiction with the ones of rather scarce literature on this topic, and thus offers a new understanding of the relationship. No evidence was found for associations between customer experience and return on equity or return on assets, a result supported by some researchers but negated by others. The conclusions of this study may be of interest to bank managers by guiding customer experience related investment optimalisation or prospective investors who consider using customer experience to evaluate a firm's profitability potential. JEL Classification C12, C33, G21, L25, M31 Keywords banks, profitability, customer experience, financial analysis, net interest margin, return on equity, return on...Tato bakalářská práce empiricky zkoumá vztah mezi zákaznickou zkušeností a ziskovostí bank ve střední Evropě. Kombinuje data o zákaznické zkušenosti a finanční údaje 50 bank v České republice, Rakousku, Německu, Slovensku a Polsku za období 2017-2020. Byly použity metody panelové regrese (modely first diffferences, fixed effects a random effects) v kombinaci se sdruženým regresním modelem OLS a dalšími robustními kontrolami. Následně se podařilo identifikovat pozitivní statisticky významný vliv zákaznické zkušenosti v podobě tzv. metrik Six Pillars na čistou úrokovou marži. Toto zjištění je v rozporu s poznatky poměrně skoupé literatury na toto téma, a nabízí tak nové chápání tohoto vztahu. Nebyly nalezeny žádné důkazy o souvislostech mezi zákaznickou zkušeností a rentabilitou vlastního kapitálu nebo rentabilitou aktiv, což je výsledek, který některé studie podporují, ale jiné jej popírají. Závěry této studie mohou být zajímavé pro manažery bank tím, že dávají vhled pro optimalizaci investic souvisejících se zákaznickou zkušeností, nebo pro potenciální investory, kteří zvažují využití zákaznické zkušenosti k hodnocení potenciálu ziskovosti podniku. Klasifikace C12, C33, G21, L25, M31 Klíčová slova banky, ziskovost, zákaznická zkušenost, finanční analýza, čistá úroková marže, rentabilita vlastního...