Název:
Finanční gramotnost žáků a učitelů na ZŠ
Překlad názvu:
Financial literacy of pupils and teachers of primary school
Autoři:
Novotný, Ondřej ; Jančařík, Antonín (vedoucí práce) ; Novotná, Jarmila (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Předložená diplomová práce se zabývá problematikou finanční gramotnosti na základní škole, se zaměřením na integraci finančních dovedností do výuky na druhém stupni základního vzdělávání. Jejím hlavním cílem je porovnání několika vybraných metod finančního vzdělávání na základní škole s úmyslem zvolit způsob optimálně rozvíjející finanční dovednosti žáků pro řešení různých ekonomických situací, problémů a rozhodnutí, která je čekají v budoucím životě. V teoretické části práce lze nalézt uvedení do problematiky financí, úvodní teoretický základ, základní definice důležitých pojmů a popis organizace školního vzdělávání. Jsou zde vysvětleny důvody pro zavedení výuky finanční gramotnosti do základního vzdělávání, a dále pak je zde seznámení se strategickými dokumenty ovlivňující výuku finanční gramotnosti, které byly předlohou pro zavedení finanční gramotnosti do rámcových vzdělávacích programů. Tato situace je zde podrobněji popsána a dále je vysvětleno, jakým způsobem je možné finanční gramotnost zavést do školských vzdělávacích programů v součinnosti s rámcovými vzdělávacími programy. V závěru teoretické části jsou popsány vybrané metody hodnocení úspěšnosti realizace výuky finanční gramotnosti na základních školách. V praktické části diplomové práce jsou nejprve diskutovány důležitosti a některé...The presented diploma thesis is focused on financial literacy at basic school, with the focus on the integration of financial skills into the education on the secondary school. The main aim of the thesis is to compare several selected methods for education of financial literacy at basic school with the intention to select a optimal way for developing the financial literacy of students and solutions of their various economical situations, problems and decisions that expect them in their future life. The theoretical part contains introduction into the topic, introductory theoretical basis, basic definitions of important terms and a description of the educational system. Reasons for introduction of financial literacy education into basic education system are explained. Further, the strategic documents influencing the education of financial literacy at basic school, which are the base for creation of frame school programs for the education of financial literacy, are introduced. The situation is described in more detail and it is explained, how it is possible to introduce the financial literacy education in the school education programs in agreement with the frame education programs. In the end of the theoretical part, the selected methods for evaluation of the financial literacy education at the basic...
Klíčová slova:
Finanční gramotnost; finanční plán; finanční svoboda; finanční vzdělávání; interaktivní výukové hry; rámcový vzdělávací program; školní vzdělávací program; financial education; financial liberty; financial literacy; financial plan; frame educational program; interactive learning games; school educational program