Original title:
Tvorba jako cesta k dosahování cílů literární výchovy na 2. stupni ZŠ a SŠ
Translated title:
Creation as the way of reaching educational goals in high school literary education
Authors:
Grulichová, Veronika ; Komberec, Filip (advisor) ; Laufková, Veronika (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce se zabývá tvorbou v literární výchově. Tvorbu pojímá nejen jako doplněk nebo způsob ověření výsledků vzdělávání, ale jako cestu k dosahování literárních cílů. Zabývá se pohledy současných didaktiků a souvislostmi s RVP. Hledá konkrétní podoby tvořivé práce v odborných publikacích a analyzuje vybrané současné učebnice z hlediska otázek a úkolů pro žáky. Dochází k tomu, že odborné publikace mohou učiteli sloužit jako zdroj konkrétních metod a principů, učebnice jako databáze didakticky vhodných textů. Práce dále přináší reflexi několika vlastních na tvorbě založených hodin z praxe. Z prostudovaných zdrojů vyplývá, že tvorba vnáší do výuky konstruktivismus, možnost neučit se hotové závěry, ale docházet k literárním poznatkům procesem, živým kontaktem s uměleckým textem. Žáci se učí tím, že vytvářejí artefakt a komunikují o něm. Stěžejním bodem práce v hodině je reflexe, jejím prostřednictvím žák uchopuje poznatky tvorbou nabyté. Nejčastěji se tvorba v literatuře realizuje formou tvůrčího psaní nebo metodami dramatickými, metody smysluplné tvorby v dalších oblastech je možné dále hledat a vytvářet. Přístupy založené na žákovské tvorbě umožňují pojímat literaturu jako obor umělecký. Ve výuce směřují také k cílům afektivním, k formování osobnosti, hodnotové orientace nebo komunikačních schopností...This work deals with creation in literary education. In its view creation is not only an addition or a way of education results verification. It is considered to be a way how to achieve literary goals. It also deals with contemporary didactics teachers' views and context of Czech curriculum. It looks for specific forms of creative work in professional publications and analyses chosen current textbooks in the terms of questions and tasks for students. It comes to a conclusion that professional publications can be seen or used as a source of particular methods and principles and textbooks can be used as a database of appropriate texts from the didactics point of view. Furthermore, the work brings the reflection of a few own lessons based on the creation. Studying the resources leads to the view, that creation is a source of constructivism, an option not to learn completed conclusions but to achieve literary knowledge through a process by working with an artistic text. Students are learning by making an artifact and communicating about it. The pivotal point of work in the class is a reflexion which helps students to take the knowledge adopted by creation. Most often creation in literature is put into practice by creative writing or by drama methods. It is still possible to find and make meaningful...
Keywords:
analyses of textbooks; Creation; creative approaches; didactics of literature; literary education; teaching methods; analýza učebnic; didaktika literatury; literární výchova; Tvorba; tvořivé přístupy; výukové metody
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/175547