Original title:
Platy učitelů v roce 2020 a výhled: usne Česko na vavřínech?
Translated title:
Teachers’ salaries in 2020 and beyond: will the Czech Republic rest on its laurels?
Authors:
Münich, Daniel ; Smolka, Vladimír Document type: Research reports
Year:
2021
Language:
cze Series:
Studie IDEA, volume: 7/2021 Abstract:
[cze][eng] Relativní platy učitelů v České republice (ČR) patřily až do roku 2017/2018 k nejnižším v rámci zemí EU i několika desítek ekonomicky nejvyspělejších zemí světa (OECD). Díky nebývale dynamickému tempu zvyšování v posledních letech však v roce 2021 téměř dosáhnou úrovně průměru OECD i EU, tedy zhruba 90 % průměru mezd vysokoškolsky vzdělaných zaměstnanců v ekonomice. Končící vláda Andreje Babiše tak naplní slib ze svého programového prohlášení z léta roku 2018. Úroveň učitelských platů spoluurčuje dlouhodobou atraktivitu učitelské profese a zájem o ní. Atraktivitu vyžaduje nejen potřeba zajištění dostatku učitelů, ale umožňuje uplatňovat výběrovost s důrazem na kvalitu práce učitelů. Jde však o dlouhodobé procesy formování kvality učitelského sboru země skrze průběžné příchody a odchody do a z profese. Proto lze dopady výše učitelských platů na zájem o profesi, kvalitu práce učitelů a kvalitu výuky a vzdělávací výsledky žáků vysledovat až s odstupem dlouhých let, či dokonce dekád.In relative terms, teachers’ pay in the Czech Republic was lower than in most EU and OECD countries until 2017/18. Thanks to an unusually fast pace of growth in the past few years, in 2021, teacher’s pay will almost reach the average for OECD countries and the EU, which is around 90% of the average salary for a university-educated employee in the national economy. Andrej Babiš’s outgoing government will thus fulfil its Summer 2018 program statement. The level of teachers’ pay is a factor in attracting interest in teaching as a profession. Raising interest is necessary not only in order to recruit sufficient numbers of teachers, but to allow selectivity into the profession, allowing for more emphasis on the quality of teaching. These are long-term processes that gradually build the overall quality of the country’s teaching staff, through continuous arrivals and departures from the profession. Therefore, the impact of the teachers’ pay rates on attracting interest in the profession, the quality of teachers’ work, and pupils’ educational outcomes can only be observed over many years, or even decades.
Keywords:
Czech Republic; teachers’ salaries Project no.: StrategieAV21/22 Funding provider: AV ČR Note: Související webová stránka: https://idea.cerge-ei.cz/files/IDEA_Studie_7_2021_Platy_ucitelu/IDEA_Studie_7_2021_Platy_ucitelu.html
Institution: Economics Institute AS ČR
(web)
Document availability information: Fulltext is available at the institute of the Academy of Sciences. Original record: http://hdl.handle.net/11104/0326850