Název:
Regionální vlaková doprava s vodíkovým pohonem
Překlad názvu:
Use of Hydrogen Trains in Regional Rail Transportation
Autoři:
Gruber, Jan Typ dokumentu: Příspěvky z konference Konference/Akce: CZ-PL ECO-Mobility DAYs, On-line (CZ), 20210615
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Česká republika patří k zemím s nejhustší sítí neelektrifikovaných tratí na světě. Jako alternativa k elektrizaci v oblastech malých regionálních tratí mohou sloužit vlaky využívající vodíkové palivové články. Oproti dieselovým jednotkám nabízejí vyšší ekologičnost, oproti jednotkám čistě bateriovým lepší dojezd, nižší hmotnost a odolnost proti klimatickým podmínkám. V zahraničí již existují úspěšné projekty provozu vodíkových vlaků na regionálních tratích. Prezentace se zabývá možnostmi provozu těchto vlaků v Moravskoslezském regionu při využití rozličných zdrojů vodíku, včetně vodíku tzv. zeleného, či purpurového.The Czech Republic is among the countries with the highest density of non-electrified rail network. The alternative to electrification of small regional tracks is utilization of hydrogen fuel-cell trains. Such trains are much cleaner and quieter in comparison with diesel units. They also provide better range, faster refuelling, lower weight and ability to operate in adverse climatic conditions in comparison with solely battery units. There are successful examples of deployment of hydrogen trains in regional train transport in other countries. The presentation analyses possibilities of operating hydrogen trains in Moravian-Silesian region using various sources of hydrogen, including so-called green hydrogen and purple hydrogen.
Klíčová slova:
green hydrogen; hydrogen train; purple hydrogen; rail transport Zdrojový dokument: Česko-polské ECO-MOBILITY DAYs
Instituce: Ústav termomechaniky AV ČR
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dokument je dostupný v příslušném ústavu Akademie věd ČR. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11104/0327703