Original title:
Kognitivní přístup ke vzdělávání
Translated title:
Cognitive approach to education
Authors:
Štrejlová, Michaela ; Morávková Krejčová, Lenka (advisor) ; Tomášková, Hana (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce představuje možnosti kognitivního přístupu ke vzdělávání. Uvádí jeho teoretická východiska a také prezentuje konkrétní koncepce různých autorů vztahující se k danému tématu. Zabývá se autory nejen současnými, ale odkazuje i na autory dřívější. V rámci jejich představení naráží na úskalí tradičního přístupu ke vzdělávání a porovnává ho s kognitivním přístupem. Předkládá výhody, které kognitivní přístup ke vzdělávání nabízí, a zmiňuje nevýhody, které s sebou nese přístup tradiční. Na závěr je uveden návrh výzkumného projektu, který navazuje na teorii zmíněnou v první části práce. Ten se zaměřuje na efektivitu kognitivního vzdělávání.The bachelor thesis presents a broad range of cognitive approaches to education. It introduces their theoretical background and also specific concepts related to the topic and created by various authors. The thesis does not only deal with contemporary authors, but also refers to earlier authors. In their performance, the text encounters pitfalls of the traditional approach to education and compares it with the cognitive approach. Finally, the thesis presents advantages that the cognitive approach to education offers and mentions disadvantages of the traditional approach. Last chapter involves a research project proposal, which builds on the theory mentioned in the first part of the work. It focuses on the effectiveness of the cognitive education.
Keywords:
cognitive approach to education|traditional approach to education|education|cognitive abilities; kognitivní přístup ke vzdělávání|tradiční přístup ke vzdělávání|vzdělávání|kognitivní schopnosti
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/174985