Název:
Jazykové trajektorie CODA v České republice
Překlad názvu:
Language trajectories of CODAs in the Czech Republic
Autoři:
Tylšová, Kateřina ; Hudáková, Andrea (vedoucí práce) ; Jehlička, Jakub (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] kalářská práce se zaměřuje na jazykové trajektorie CODA neboli slyšících dospělých osob narozených jednomu nebo dvěma neslyšícím rodičům (srov. např.: Preston, 1994; Bishop, ladě výzkumu Sherman a Homoláče (2014, 2021), kteří pracovali s Těžištěm práce je výzkumné šetření s deseti dospělými CODA (ve věku 20-60 let) žijícími v České republice. Se všemi respondenty pr jazykově biografické rozhovory, na jejichž základě sestavila jazykové trajektorie každého respondentů a v nich identifikovala tzv. body obratu. Následně se pokusila vymezit body obratu typické pro české dospělé CODA a vysledovat jisté rysy, které by umožnily sledované CODA rozčlenit do specifických skupin vykazujících v jazykových biografiích některé společné rysy.This bachelor thesis focuses on the language trajectories of CODA or hearing adults who have deaf parents (cf. e. g.: Preston, 1994; Bishop, Hicks, 2005; Moroe, 2019). The theoretical and methodological framework of this work is based on the research of Sherman and Homoláč (2014, 2021), who worked with the theory of language management and the method of language biographies. The focus of the work is a research survey with ten CODA adults (aged 20-60) living in the Czech Republic. The author conducted linguistic biographical interviews with all respondents, on the basis of which she compiled the language trajectories of each of the respondents and identified the so-called turning points in them. Subsequently, she tried to define turning points typical for Czech adult CODAs and to trace certain features that would allow the monitored CODAs to be divided into specific groups showing some common features in language biographies.
Klíčová slova:
body obratu|CODA|český znakový jazyk|čeština|jazykověbiografické rozhovory|menšinový jazyk|neslyšící rodiče|osvojování jazyka|slyšící dítě|trajektorie osvojování|užívání a pozbývání jazyků|většinový jazyk; CODA|Czech|Czech sign language|Deaf parents|hearing child|key transitions|language acquisition|language biography interviews|majority language|minority language|trajectories of the acquisition|use and attrition of language