Original title:
Feminismus očima divaček Disney pohádek
Translated title:
Feminism through the eyes of Disney fairy tales viewers
Authors:
Šotolová, Anna ; Vochocová, Lenka (advisor) ; Reifová, Irena (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá způsoby, jakým divačky vnímají obsahy vybraných pohádek v souvislosti s genderovou teorií a feministickou perspektivou. Vlastní výzkum se opírá o teoretický přístup kulturálníc studií, tzv. birminghamské školy, jež se zabývá vztahem mezi mediálními produkty a jejich publik ; jakožt oretická část je věnovaná klíčových po ů, jakými jsou gender, genderové role, feminismus, pohádka a její role ve formování dětské identity a přístup lturálníc studií ke vztahu médií a mediálních publi . V empirické části je popsán vlastní výzkum - skutečněno 9 polostrukturovaných rozhovorů divačkami vybraných Disney pohádek. Těmito pohádkami jsou původní animované filmů Sněhurka a sedm trpaslíků (1937), Popelka (1950), Šípková Růženka (1959), Malá mořská víla (1989), Kráska a Zvíře Z výsledků analýzy vyplývá, že aktivně pracují s obsahy vybraných Disney poháde a spoluutvářejí jejich významy na základě skupinových faktorů, jež jejich vnímání těc to obsahů ovlivňují. Na základě poznatků byly definovány 4 t přístupů k interpretaci obsahů vybraných pohádekThis diploma thesis deals with the ways in which female viewers perceive the contents of selected Disney fairy tales in connection with gender theory and a feminist perspective. The research itself is based on the theoretical approach of cultural studies, the so-called Birmingham school, which deals with the relationship between media products and their audiences; as well as gender theory and the feminist perspective. The theoretical part is devoted to the definition of key concepts such as gender, gender roles, feminism, fairy tale and its role in shaping children's identity and the approach of cultural studies to the relationship between the media and media audiences. The empirical part describes the research - 9 semi-structured interviews were conducted with female viewers of selected Disney fairy tales. These fairy tales are the original animated versions of the films Snow White and the Seven Dwarfs (1937), Cinderella (1950), Sleeping Beauty (1959), The Little Mermaid (1989), Beauty and the Beast (1991), Aladdin (1992) and The Legend of Mulan (1998). ). The results of the analysis show that the respondents actively work with the contents of selected Disney fairy tales and co-create their meanings based on the group factors that affect their perception of these contents. Based on the findings, 4...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/174545