Original title:
Vývoj kosmetické reklamy v lifestylových časopisech z pohledu diverzity
Translated title:
Development of cosmetic advertising in lifestyle magazines from the perspective of diversity
Authors:
Bäumeltová, Klára ; Reifová, Irena (advisor) ; Miessler, Jan (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Pojem diverzita neboli různorodost či rozmanitost je v posledních několika letech diskutovaným tématem, zvlášť ve spojení s krásou. Více značek se snaží ve své komunikaci a reklamních sděleních zobrazovat co nejširší a nejrůznorodější škálu lidí, kteří by se mohli s jejich filosofií ztotožnit. Nemění se jen obrazová stránka mediálních obsahů, ale také slovní komunikace, která je mířena k co nejširšímu publiku. Cílem této práce je zjistit, jak moc různorodé reklamní obsahy spojené s krásou se objevují v tradičních tištěných médiích, konkrétně v lifestylových časopisech Harper's Bazaar a Žena a život. Na základě provedení multimodální analýzy nabízí tato práce vhled do vývoje diverzity v kosmetických reklamách mezi lety 1994 až 2019. První část diplomové práce se věnuje teoretickým východiskům, které se vztahují k sociální a mediální konstrukci reality, reprezentaci krásy v médiích a problematice diverzity. Další část práce se zabývá výkladem metodologie výzkumu, na který navazuje prezentace výsledků provedené analýzy a jejich shrnutí. Z analýzy také vyplývají klíčová témata objevující se v reklamním obsahu obou těchto periodik. Výsledky ukazují, že ačkoliv je určitý vývoj v diverzitě patrný, tištěná média stále reprezentují spíše tradiční a stereotypní obraz společnosti. Mezi vybranými periodiky...The concept of diversity has been a topic of discussion for several years, especially in connection with beauty. More brands are trying to show the widest and most diverse people in their communication and advertising who could identify with their philosophy. Not only the visual side of media content changes, but also verbal communication, which is aimed at the widest possible audience. The aim of the thesis is to find out how diverse advertising content associated with beauty appears in traditional print media, specifically in the lifestyle magazines Harper's Bazaar and Žena a život. Based on multimodal analysis, this qualitative research offers an insight into the development of diversity in cosmetic advertising between years 1994 and 2019. The first part of the diploma thesis is dedicated to theoretical basis of social and media construction of reality, beauty representation in the media and diversity issues. The next part focuses on the interpretation of the methodology of research, followed by the presentation of results of the conducted analysis and their summary. The analysis also reveals key topics that appear in the advertising content of both of these periodicals. The results show that although some shifts in diversity are evident, the print media still show a rather traditional and...
Keywords:
cosmetic advertising; Diversity; Harper's Bazaar; lifestyle magazines; multimodal analysis; Žena a život; Diverzita; Harper's Bazaar; kosmetická reklama; lifestylové časopisy; multimodální analýza; Žena a život
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/174557