Název:
Product placement v české televizní tvorbě mezi lety 2019-2021
Překlad názvu:
Product placement in Czech television production during 2019-2021
Autoři:
Drdáková, Veronika ; Rosenfeldová, Jana (vedoucí práce) ; Doležal, Aleš (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce se zabývá marketingovou technikou product placement a její exekucí v české televizní produkci mezi lety 2019-2021. Věnuje se definici a vývoji označení product placement a popisuje jeho historický vývoj v Česku i zahraničí. Práce představuje jednotlivé typologie a zmiňuje klíčové trendy, které se k používání techniky umisťování produktu vztahují. Zmiňuje kladné a záporné stránky používání product placementu z pohledu inzerentů a tvůrců audiovizuálních děl. Teoretická část se dotýká problematických etických aspektů techniky PP a vnímání publika. Práce vymezuje legislativní úpravu. Výzkumná část se na základě použití obsahové kvantitativní analýzy věnuje datům z vybraných tuzemských pořadů a seriálů ČT1, TV Nova a TV Prima. Analýza se soustředí na rozčlenění ukázek mezi jednotlivé typy, druh záběru, míru relevance a rozpoznatelnosti a zapojené kategorie značek. Věnuje se potenciálním rozdílům mezi seriály a ostatními pořady, specifikům jednotlivých televizních stanic, děl nebo případným rozdílům mezi stanicemi. Na základě analýzy bylo zjištěno, že v tuzemské TV tvorbě převažují aktivní vizuální product placementy s dominantním záběrem z oblasti služeb a jídla.The thesis is devoted to product placement as a marketing tool and its execution in Czech TV production between 2019 and 2021. Firstly, it pays attention to the evolution of its definition and descibes the history of product placement both in the Czech Republic and abroad. The thesis also presents typologies and the key trends related to this advertising technique. The positive and negative effects of product placement for both TV producers and advertisers are involved as well. The theoretical part deals with the problematic aspects of product placement and its perception by audience. The research part uses content quantitative analysis to process data from selected Czech TV production including series and shows produced by ČT1, TV Nova and TV Prima. The analysis focuses on different types of product placement, camera shot, the relevance and recognizability rate as well as brand categories. It is also devoted to highlight potentional differences between series and other shows, specific characteristics of certain TV channels, audiovisual works or differences between the channel. The research revealed the fact that active visual product placement with dominanant camera shot focused on category of food and services prevail.
Klíčová slova:
product placement; televizní tvorba; TV Nova; TV Prima; umístění produktu; ČT1; české seriály; české TV hobby magazíny; czech television production; Czech TV hobby magazines; Czech TV series; Product placement; TV Nova; TV Prima; ČT1