Home > Academic theses (ETDs) > Doctoral theses > Aspekty visuálního designu pokročilých digitálních multimediálních výukových materiálů: vliv na učení a informační chování u dětí prvního vzdělávacího stupně
Original title:
Aspekty visuálního designu pokročilých digitálních multimediálních výukových materiálů: vliv na učení a informační chování u dětí prvního vzdělávacího stupně
Translated title:
Visual Design Aspects of Advanced Digital Multimedia Learning Materials: Effects on Learning and Information Behavior in Case of Primary School Children
Authors:
Javora, Ondřej ; Brom, Cyril (advisor) ; Slussareff, Michaela (referee) ; Betrancourt, Mireille (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2022
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] This thesis investigates the effects of selected visual design aspects of information representation in advanced digital multimedia learning materials (ADMLMs) on learning outcomes and information behavior of primary school children (8-11 years old). It consists of three experimental studies in laboratory conditions, each individually focusing on different issue, including effects of overall visual appearance (VA; N=53), visual dynamicity (VD; N=134), and visual customizability (VC; N=143). The general theoretical framework is based on the insights from science of learning, cognitive psychology, and information science. On one hand, the results show that the investigated visual design aspects do not have a detectable effect on the self-reported learning enjoyment and learning outcomes (i.e., comprehension tests, transfer tests). On the other hand, the results also confirm that children at this age are sensitive to these aspects, which are generally capable to impact children's evaluation of attractiveness (dVA=0.86; dVD=1.11), motivation towards further interaction with the learning materials (x2 VA [2] = 21.269, p < .001; x2 VD [1] = 87.04, p < .001) and related information behavior. The theoretical as well as practical implications are discussed. Although investigated visual design aspects of...Tato disertační práce zkoumá dopad vybraných aspektů visuálního designu reprezentace informací v pokročilých digitálních multimediálních výukových materiálech na vzdělávací výsledky a informační chování u dětí prvního vzdělávacího stupně (8-11 let). Skládá se ze tří experimentálních studií v laboratorních podmínkách. Každá ze studií se zaměřuje na jinou problematiku, které se týkají: celkového visuálního vzhledu (VV; N=53), visuální dynamičnosti (VD; N=134), a visuální přizpůsobitelnosti (VP; N=143). Obecný teoretický rámec je stavěn na poznatcích z pedagogické psychologie, kognitivní psychologie a informační vědy. Výsledky studií ukazují, že zkoumané visuální aspekty nemají zjistitelný dopad na vnímané potěšení z učení a vzdělávací výsledky (tj. znalostní testy, transferové testy). Výsledky však rovněž ukazují, že děti v tomto věku jsou citlivé na zkoumané aspekty visuálního designu, které jsou obecně schopny u dětí ovlivňovat evaluaci atraktivity (dVV=0.86; dVD=1.11), motivaci k další interakci s výukovými materiály (x2 VA [2] = 21.269, p < .001; x2 VD [1] = 87.04, p < .001) a související informační chování. Teoretické i praktické implikace jsou diskutovány. Zkoumané aspekty visuálního designu sice selhaly v podpoře vzdělávacích výsledků, nicméně zároveň ani nebyly příčinou vlivů negativních....
Keywords:
Advanced digital multimedia learning materials|Multimedia learning|Digital game-based learning|Information behavior|Visual design aspects|Appearance|Animation|Customizability|Children|Emotional design|Affect|Emotions|Motivation|Cognitive-affective theory of learning with media|Integrated cognitive-affective model of learning w|Cognitive load theory; Pokročilé digitální multimediální výukové materiál|Multimediální učení|Učení pomocí digitálních her|Informační chování|Aspekty visuálního designu|Vzhled|Animace|Přizpůsobitelnost|Děti|Emoční design|Afekt|Emoce|Motivace|Kognitivně-afektivní teorie učení|Integrovaný kognitivně-afektivní model učení|Teorie kognitivního zatížení
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/174276