Název:
Konceptuální úlohy podporující výuku mechaniky metodou Peer Instruction
Překlad názvu:
ConcepTests supporting the teaching of mechanics using the Peer Instruction method
Autoři:
Weissgráb, Lukáš ; Kácovský, Petr (vedoucí práce) ; Koupilová, Zdeňka (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Název práce: Konceptuální úlohy podporující výuku mechaniky metodou Peer Instruction Autor: Lukáš Weissgráb Katedra / Ústav: Katedra didaktiky fyziky Vedoucí bakalářské práce: RNDr. Petr Kácovský, PhD., Katedra didaktiky fyziky Abstrakt: Tato diplomová práce se zaměřuje na vývoj konceptuálních úloh z mechaniky (včetně jejich testování), které jsou typické pro metodu Peer Instruction. Část práce věnovaná rešerši sleduje historický vývoj této metody a uvádí přehled jejích nejdůležitějších prvků včetně možností propojení s jinými výukovými metodami. Kromě toho představuje různé sbírky konceptuálních úloh českých i zahraničních. Samotná výzkumná a vývojová část práce je věnována přípravě konceptuálních otázek z mechaniky, které sledující vybrané miskoncepce. Tyto vzniklé úlohy byly následně otestovány na přibližně 130 studentech středních škol a výsledky byly statisticky zpracovány. Při statistickém zpracování úloh jsme se zaměřili na jejich obtížnost, diskriminaci a analýzu distraktorů. Klíčová slova: konceptuální úlohy, Peer Instruction, mechanika, výuka mechanikyTitle: ConcepTests supporting the teaching of mechanics using the Peer Instruction method Author: Lukáš Weissgráb Department: Department of Physics Education Supervisor: RNDr. Petr Kácovský, Ph.D., Department of Physics Education Abstract: This diploma thesis focuses on the development of conceptual questions in mechanics (including their testing), which are typical for the method of Peer Instruction. The research part of the thesis follows the historical background of this method and provides an overview of its most important elements including the possibility of connection to other teaching methods. In addition, it presents various collections of conceptual questions in both czech and foreign languages. The research and development part of the thesis is devoted to the preparation of conceptual questions in mechanics which are based on selected misconceptions. These problems were subsequently tested on approximately 130 high school students and the results were statistically processed. In the statistical processing of tasks, we were focused on their difficulty, discrimination and distractor analysis. Keywords: conceptests, Peer Instruction, mechanics, physics teaching
Klíčová slova:
konceptuální úlohy|Peer Instruction|mechanika|výuka fyziky; conceptests|Peer Instruction|mechanics|physics teaching