Original title:
Femvertising v Česku z pohledu žen generace Z a generace X
Translated title:
Femvertising in Czechia through the eyes of gen Z and gen X women
Authors:
Rohlíčková, Františka ; Rosenfeldová, Jana (advisor) ; Shavit, Anna (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] V posledních několika letech se femvertising začal ve veřejném prostoru objevovat čím dál více, což odpovídá celkovému trendu společnosti a rozšiřujícímu se zájmu o téma feminismu a inkluzivity. Otázkou ale stále zůstává, jak jsou feministické reklamy vnímány a jak se pohled na ně liší mezi generacemi. Také není zcela jasné, jak je femvertising vnímán v České republice, kde je téma feminismu v reklamě stále neprozkoumáno. Cílem práce bylo zjistit postoje generace Z a generace X vůči feministické reklamě - femvertisingu využitím kvalitativního výzkumu, konkrétně metodou hloubkových rozhovorů. Součástí práce je porovnání vnímání femvertisingu těmito dvěma generacemi. Hlavním zjištěním práce byl pozitivní pohled na tento typ reklamy u obou generací, rozdíly pak byly patrné v konkrétních tématech, například v tom, jak moc má být reklama explicitní nebo zda má zobrazovat stereotyp. Obecně by se ale dalo říci, že jak generace Z, tak generace X oceňuje snahy femvertisingu a tento styl reklamy jim připadá sympatický, což se projevuje i na jejich vztahu k dané značce.In the last few years, femvertising has become a topic within the public sphere and in the media, which makes sense in the broader spectrum of feminism and inclusivity being more accepted by society in general. The question of perception of femvertising still lies unanswered. What also fails to be answered is how different generations view femvertising and also how it is accepted in the Czech Republic, since the topic has not been reviewed much here. The main goal of this bachelor thesis is thus to get to know the perception of femvertising of two generations: gen Z and gen X. That is being done through qualitative research, namely deep interviews. The differences of the views of these two generations are also a part of this paper. The main findings of the paper include that femvertising is perceived by Czech women very positively. The differences between the two generations can be spotted for example in their perception of stereotypes or how explicit an ad should be. Generally, one could say that both generation Z and generation X women in Czech Republic appreciate femvertising and this style of advertisement seem to be very sympathetic to them, which can be seen also as sympathies toward the brand which uses femvertising.
Keywords:
Czech Republic; feminist advertising; Femvertising; generation X; generation Z; feministická reklama; femvertising; generace X; generace Z; Česká republika
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/174159