Název:
Vrženi do reality : Očekávání začínajících učitelů konfrontovaná s profesní praxí (rozhlasový dokument)
Překlad názvu:
Thrown into reality: Beginning teachers'expectations confronted with professional practice (radio documentary)
Autoři:
Štylerová, Valérie ; Štoll, Martin (vedoucí práce) ; Čeňková, Jana (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato praktická bakalářská práce, jejíž součástí je 16minutový rozhlasový dokument s názvem Vrženi do reality se zabývá studijní přípravou a profesními začátky absolventů učitelských oborů a jejich původními očekáváními srovnanými s realitou pedagogické praxe. Vzhledem k nejasné definici žánru rozhlasového dokumentu, který osciluje na pomezí publicistického a uměleckého stylu, je jedním z cílů teoretické části práce poskytnout náhled na tento žánr ve srovnání s dalšími publicistickými žánry, které jsou mu svou definicí a charakteristikami velmi blízké (feature, pásmo, reportáž). Krátce je popsán i primární způsob získávání informací pro tento dokument - rozhovor či také interview. Jedna z podkapitol uvádí několik příkladů současných českých rozhlasových dokumentů. V druhé časti je zde představeno téma samotného radiodokumentu, totiž nejčastější problémy začínajících učitelů a uvedení čerstvých absolventů do první pracovní pozice, následuje autorská reflexe práce. Rozhlasový dokument sestává z autentických svědectví začínajících učitelů a vyjádření dalších relevantních respondentů, propojených vstupy moderátorky. Cílem celé práce je zprostředkovat posluchači životní zkušenost začínajících učitelů, přiblížit situaci, v jaké se nový pedagog po ukončení vlastního studia nalézá a ukázat dle názoru...This practical bachelor's thesis, which includes a 16-minute radio documentary titled Thrown into Reality, deals with the study preparation and professional beginnings of graduates in teaching disciplines and their original expectations compared to the reality of pedagogical practice. Given the ambiguity of the radio documentary genre, which oscillates on the border of journalistic and artistic style, one of the goals of this theoretical part of the work is to provide insight into this genre in comparison with other journalistic genres, which are very close to its definition and characteristics (feature, band, reportage). The primary way of obtaining information for this document - a dialogue or interview - is also shortly described. One of the subchapters presents several examples of contemporary Czech radio documentaries. In the second part, the topic of radio document itself is introduced, namely the most common issues of beginning teachers and the introduction of recent graduates to their first job position, followed by author's reflection of the work. The radio documentary consists of authentic testimonies of beginning teachers and statements of other relevant respondents connected by the entries of the moderator. The aim of this entire thesis is to provide the listener with the life...
Klíčová slova:
feature; pedagogika; rozhlas; rozhlasový dokument; začínající učitel; beginning teacher; feature; pedagogy; radio; radio documentary