Název:
Analýza televizních reklam na potraviny a nápoje cílících na děti
Překlad názvu:
Analysis of food and beverage TV advertisements targeting children
Autoři:
Štanderová, Alena ; Rosenfeldová, Jana (vedoucí práce) ; Vranka, Marek (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce se zabývá tématem marketingového cílení na děti v televizních reklamách na potraviny a nápoje. Teoretická část se věnuje tématům souvisejícím s psychologickým působením reklamního sdělení na spotřebitele a popisuje vztah reklamy k televizi, jakožto zvolenému mediálnímu nosiči. Podstatná část se pak věnuje dětskému vnímání reklamy, které je limitováno psychologickým vývojem, důvěřivostí nebo také absencí kritického myšlení. Na základě dostupných poznatků jsou dále představeny reklamní prostředky užívané firmami k získání pozornosti dětského publika a poslední pasáž je věnována současné regulaci marketingového cílení na děti v České republice. Předmětem praktické části je poté kvantitativní obsahová analýza televizních reklam realizovaná na šesti televizních kanálech, které se alespoň v některých vysílacích relacích zaměřují na dětské publikum. Kritéria tohoto výběru byla nastavena na základě studie popsané v teoretické části a následně upravena v dílčích bodech za účelem přesnějšího zasažení zkoumaného tématu. Z výsledků analýzy je patrné, že některé prvky jako hudba, animace nebo využití autorit ve spotech jsou stále užívanými prostředky pro zaujetí dětského diváka, avšak jiné prvky jako užití zvířat či magie se vyskytovaly v méně než čtvrtině zkoumaného vzorku.The thesis focuses on topic of marketing targeted on children in TV commercials for food and beverages. The theoretical part is devoted to information related to the psychological impact of advertising messages on consumers and describes the relationship of advertising to television as a chosen medium. A substantial part is then dedicated to children's perception of advertising, which is limited by psychological development, credulity or the absence of critical thinking. On the basis of the available knowledge, the advertising tools used by companies to attract the attention of the child audience are outlined and the last passage is devoted to the current regulation of marketing targeted on children in the Czech Republic. The subject of the practical part is then a quantitative content analysis of television advertisements carried out on six television channels that target a child audience at least in some of their broadcast sessions. The criteria for this were set on the basis of the selected study described in the theoretical part and subsequently modified in sub-points in order to reach the studied topic more precisely. The results of the analysis show that some elements such as music, animation or the use of authority figures in the spots are still used as a means to engage the audience, but...
Klíčová slova:
dítě jako spotřebitel; Dětský marketing; food marketing; obezita u dětí; regulace reklamy; reklamy na potraviny a nápoje; televizní reklamy; vnímání reklamy dětmi; advertising regulation; childhood obesity; children as consumer; Children marketing; children's perception of advertising; food and beverage advertisements; food marketing; TV commercials