Název:
Ruská soft power vůči Rakousku na příkladu kulturně-vzdělávací politiky v letech 2014 až 2019
Překlad názvu:
Russian soft power towards Austria on the example of cultural and educational policy in the years 2014 to 2019
Autoři:
Jiříček, Dalibor ; Svoboda, Karel (vedoucí práce) ; Šír, Jan (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá proměnou ruské soft power na příkladu kulturně-vzdělávací politiky vůči Rakousku v letech 2014 až 2019. První kapitola zdůvodňuje výběr tématu práce a opírá se přitom o společnou historii Ruska a Rakouska, o hospodářskou, politickou a bezpečnostní rovinu vztahů. Zmíněna je i oblast turismu a kultury vzpomínání. Druhá kapitola se věnuje popisu teoretické diskuze konceptu soft power pohledem různých autorů. Počínaje obecným pojetím je prostor dále věnován specificky zaměřeným definicím ve vztahu ke vzdělávání s přesahem do oblasti kultury. Stěžejní třetí kapitola podrobně analyzuje zkoumanou politiku na příkladu tří klíčových instrumentů. Největší pozornost je věnována "Ruskému centru" při univerzitě v Salzburku a dále i "Ruskému centru" při univerzitě v Innsbrucku a "Ruskému domu ve Vídni". Rozebírán je vývoj jejich programů, projektů a dalších aktivit. Zároveň je sledováno naplnění cílů a partnerství s dalšími institucemi a organizacemi v Rakousku, Německu a Rusku. Na činnost těchto tří institucí je průběžně nahlíženo také optikou teorie. V rámci jejich cílů a programové činnosti jsou tak definovány i konkrétní prvky zkoumané politiky. V neposlední řadě je ověřována ještě celková úspěšnost. Na konci třetí kapitoly je popsána reakce rakouské strany na ruskou soft power v...The diploma thesis deals with the transformation of Russian soft power on the example of cultural and educational policy toward Austria in the years 2014 to 2019. The first chapter justifies the choice of topic and draws on the common history of Russia and Austria, economic, political and security relations. The area of tourism and culture of remembrance is also mentioned. The second chapter describes the theoretical discussion of the concept of soft power from the perspective of various authors. Starting from the general concept, the attention is further devoted to precisely focused definitions concerning education with an overlap in the field of culture. The third main chapter analyzes the examined policy in detail on the example of three key instruments. The greatest attention is paid to the "Russian Center" at the University of Salzburg and also to the "Russian Center" at the University of Innsbruck and the "Russian House in Vienna". The development of their programs, projects and other activities is discussed. At the same time, the fulfilment of goals and partnerships with other institutions and organizations in Austria, Germany and Russia are monitored. The activities of these three institutions are also viewed from the perspective of theory. Within their goals and program activities,...
Klíčová slova:
instrumenty; kulturní diplomacie; kulturně-vzdělávací instituce; Rakousko; Rusko; soft power; spolupráce; Východ; výzkumné instituce; Západ; Austria; cooperation; cultural and educational institutions; cultural diplomacy; East; research institutions; Russia; soft power; tools; West