Název:
Význam pedagogické diagnostiky v mateřské škole
Překlad názvu:
The importance of pedagogical diagnostics in preschool education
Autoři:
Plchová, Petra ; Komárková, Tereza (vedoucí práce) ; Kasíková, Hana (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] (česky) Tématem diplomové práce je využití pedagogické diagnostiky v mateřských školách. Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a empirickou. Teoretická část vymezuje pojmy předškolní vzdělávání, pedagogická diagnostika, metody diagnostiky, upozorňuje na možné chyby v diagnostickém procesu, popisuje vybrané druhy diagnostických nástrojů. Dále se věnuje pojmům individualizace v mateřské škole, školní zralost a připravenost. V empirické části jsou zjišťovány postoje sedmi učitelek mateřských škol k pedagogické diagnostice, způsobu jejího provádění a následného využití v pedagogické praxi. Data jsou zpracována otevřeným a axiálním kódováním. Výsledky prezentují vztah učitelů k provádění diagnostiky, nejčastější potíže učitelů v diagnostickém procesu, shrnují význam diagnostiky pro následnou pedagogickou činnost. Pro dokreslení významu pedagogické diagnostiky je do empirické části dále zahrnuta kazuistika dítěte se specifickými vzdělávacími potřebami.(in English): The topic of my thesis is the use of pedagogical diagnostics in kindergartens. My work is divided into two components: the theoretical part and the empirical part. The theoretical part defines the concepts of preschool education, pedagogical diagnostics, diagnostic methods, warnings of possible errors with the diagnostic process and the description of selected types of diagnostic tools. The thesis also focuses on the concepts of individualization in kindergarten, school maturity and school readiness. The empirical part examines seven kindergarten teachers' attitudes and beliefs towards pedagogical diagnostics, the method of its implementation and the subsequent use in pedagogical practice. The data is processed by open and axial coding. The results present the teachers' relationships during diagnostic implementation, the most common difficulties for teachers during the diagnostic process and a summary of the importance of diagnostics for subsequent pedagogical activities. To illustrate the importance of pedagogical diagnostics, a child case study is included, in the empirical part, featuring a child with special educational needs.
Klíčová slova:
diagnostika|mateřská škola|individualizace|portfolio|kvalitativní výzkum|předškolní vzdělávání|případová studie; diagnostics|kindergarten|individualization|portfolio|qualitative research|preschool education|case study