Název:
Hledání hranice dospělosti v perspektivě životního cyklu
Překlad názvu:
The Search for the Boundary of Adulthood in a Life-Cycle Perspective
Autoři:
Voráčková, Barbora ; Angelovská, Olga (vedoucí práce) ; Ochrana, František (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: Tato diplomová práce se soustředí na téma přechodu z vysoké školy na trh práce, které je spojené s nabytím plné dospělosti. Nabytí plné dospělosti je dále provázeno překročením dalších tradičních milníků, jakými jsou osamostatnění se od rodiny, a to jak po finanční, tak po residenční stránce. Dále vstup do manželství a rodičovství. Důležité jsou také proměny vnitřního vnímání životní role. Práce je postavena na teorii životního cyklu, jelikož se zabývá fázemi lidského života a dále na Arnettově (2000) teorii vynořující se dospělosti, která předpokládá vznik nové životní fáze mezi adolescencí a dospělostí. Za účelem sběru výzkumných dat bylo uskutečněno 22 rozhovorů s 11 magisterskými studenty v posledním ročníku studia. Rozhovory se konaly ve dvou fázích, jedna před tím, než respondenti ukončili studium a druhá s odstupem asi 9 měsíců. Cílem bylo zjistit, jak respondenti vnímají svou životní roli, co pro ně znamená dospělost a jaké problémy provází překračování milníků tradičně spojovaných s nabytím dospělosti. Respondenti souzněli s konceptem vynořující se dospělosti a úplná dospělost pro ně znamenala zejména přijmout plnou zodpovědnost. Tradiční milníky vnímaly také jako relevantní, vstup do manželství a rodičovství nevnímali jako zásadní pro nabytí dospělosti, ale jako její finální fázi....
Klíčová slova:
perspektiva životního cyklu; přechod k dospělosti; studenti; teorie vynořující se dospělost; ukončení studia; emerging adulthood; life course theory; students; transition to adulthood; university graduation