Original title:
Přístupy , metody a formy muzejní pedagogiky v období koronavirové krize
Translated title:
Approaches, methods and forms of museum education during coronavirus pande mic
Authors:
Nimrichtrová, Kateřina ; Kasíková, Hana (advisor) ; Kasper, Tomáš (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá podobou muzejní pedagogiky v době koronavirové krize. Zvláštní pozornost je věnována období úplného uzavření muzeí a galerií, kdy se většina jejich vzdělávacích aktivit přesunula do on-line prostředí. Teoretická část poskytuje základní vhled do oblasti muzejní pedagogiky jako vědního oboru, přičemž ji nahlíží především jako specifickou formu výchovy a vzdělávání v paměťových institucích. Postupně se zaměřuje na její konkrétní podoby a také na vstup do digitálního prostředí. Jedna z kapitol se věnuje efektům a hodnocení muzejní edukace, další pak využívání nových technologií v této oblasti. K výzkumu bylo přistoupeno formou případové studie instituce. Rozhovory s muzejními pracovníky podílejícími se na podobě muzejní pedagogiky v době koronavirové krize, dále analýza dokumentů a zúčastněné pozorování sloužily k vytvoření komplexního obrazu situace ve středně velkém muzeu na jihu Čech v období pandemie covidu-19. V empirické části byly popsány nejen přístupy, metody a formy muzejní pedagogiky, ale také cesty a procesy, kterými v době krize vznikaly. Diplomová práce rovněž odpovídá na otázku funkčnosti jednotlivých formátů a případného dalšího uplatnění po odeznění mimořádné situace. Klíčová slova: muzejní pedagogika, muzejní edukace, muzeum, koronavirová krize, covid-19,...This diploma thesis tackles the formats of museum education in the times of global Coronavirus pandemic. The period of complete shutdown of museums and galleries is given special attention, as most of the institutions' educational activities moved to online environment. Theoretical part of this thesis provides basic insight into museum education as not just a science discipline but also as a form of education and training in memory institutions. Specific models of museum education are discussed as well as its transfer to digital environment. One chapter is dedicated to effects and evaluation of museum education, another considers the usage of modern technologies in the field. The research is conducted as a case study of an institution. In order to provide a complex image of the situation in an average-sized museum in South Bohemia during a global pandemic of COVID-19, interviews with museum employees were conducted, documents were analysed and participant observation was involved. Empirical part describes the approaches, methods and forms of museum education which emersed during the crisis along with the processes and means used for their development. The diploma thesis also considers the functionality of those individual formats and their possible usability when the extraordinary times have...
Keywords:
museum education|museum|forms|methods|approaches|distance education|covid-19|coronavirus pandemic|formal education|non-formal education|case study; muzejní pedagogika|muzejní edukace|muzeum|koronavirová krize|covid-19|formy|metody|přístupy|distanční vzdělávání|formální a neformální vzdělávání|případová studie
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/174551