Název:
Reprezentace dobrovolné bezdětnosti v online médiích
Překlad názvu:
Representation of voluntary childlessness in online media
Autoři:
Veselovská, Jana Emilie ; Vochocová, Lenka (vedoucí práce) ; Supa, Markéta (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá mediální reprezentací dobrovolné bezdětnosti. Publikované studie problematiku dobrovolné bezdětnosti rámcují spíše z hlediska sociologického či psychologického, v mediálním kontextu není toto téma příliš zastoupeno. Jelikož se již existující mediální analýzy zaměřovaly na tištěná média, tato práce je zacílena na odlišný typ, a to na online média. Téma dobrovolné bezdětnosti je ve společnosti stále vnímáno jako kontroverzní a svůj podíl na tom mají společenské normy. Ačkoliv pojetí rodiny a rodičovství prošlo značným vývojem, zdá se, že zakořeněné normy ohledně rodičovství stále přetrvávají, na což poukázaly i předchozí studie. Média tvoří nedílnou součást našeho každodenního života, ovlivňují naše myšlení a způsob, jakým nahlížíme na svět kolem sebe a mohou tyto normy posilovat či oslabovat. Cílem této práce je zmapovat, jakým způsobem média dobrovolnou bezdětnost reprezentují, a jakým způsobem zobrazují dobrovolně bezdětné.This diploma thesis deals with the media representation of voluntary childlessness. Published studies frame the issue of voluntary childlessness from a sociological or psychological point of view; in the media context, this topic is not much represented. As the existing media analyzes focused on print media, this work is focused on a different type - online media. The topic of voluntary childlessness is still perceived as controversial in society and social norms play a part in this. Although the concept of family and parenthood has evolved considerably, entrenched norms of parenthood still persist, as previous studies have shown. The media are an integral part of our daily lives, influencing our thinking and the way we look at the world around us, and they can strengthen or weaken these norms. The aim of this work is to map how the media represent voluntary childlessness and how they portray voluntary childless people.
Klíčová slova:
dobrovolná bezdětnost; environmentální antinatalismus; norma mateřství; odmítání mateřství; odmítání otcovství; rodina; Česká online média; Czech online media; environmental antinatalism; family; norm of motherhood; rejection of fatherhood; rejection of motherhood; voluntary childlessness