Original title:
Udržitelnost v módě
Translated title:
Sustainability in fashion
Authors:
Matějovcová, Dominika ; Soukup, Petr (advisor) ; Remr, Jiří (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se věnuje tématu udržitelné a pomalé módy, konkrétně tomu, jak se udržitelnost a myšlenky pomalé módy promítají do přemýšlení a spotřebitelského chování spojeným s módou v prostředí České republiky. V teoretické části jsou popsány klíčové pojmy spojené s touto problematikou a přiblíženy negativní dopady módního průmyslu. Práce se zaměřuje na spotřebitelské chování spojené s jednotlivými stádii životního cyklu oblečení a motivaci respondentů k takovému chování. V práci byl použit kombinovaný výzkumný design. V první etapě proběhlo kvantitativní CAWI dotazníkové šetření, které bylo v druhé etapě doplněno polostrukturovanými rozhovory s respondenty zajímajícími se o udržitelnou módu. Analýza v praktické části ukazuje vztah mezi zájmem o udržitelnou módu a sociodemografickými ukazateli pohlaví, vzdělání, ekonomický status a region. Jako stěžejní fáze udržitelného chování se ukázal nákup/pořízení si oblečení a následná maximalizace jeho využití. Zájem o udržitelnou módu se zároveň ukázal jako prediktor většiny udržitelného nákupního chování, které bylo voleno v dotazníkovém šetření nejčastěji. Výsledky také ukazují, že kromě opravy a šetrného praní nebývá oblečení věnována speciální péče. Práce také navrhuje podněty k dalšímu výzkumu, které vyvstaly z polostrukturovaných rozhovorů;...The diploma thesis deals with the topics of sustainable and slow fashion, specifically how the sustainability and ideas of slow fashion are reflected in thinking and consumer behavior associated with fashion in the Czech Republic. The theoretical part describes the key concepts associated with this topic and describes the negative impacts of the fashion industry. The thesis focuses on consumer behavior connected to the various stages of the clothing life cycle and the motivation of respondents to exhibit such behavior. A combined research design was used in the research. In the first stage, a quantitative CAWI questionnaire survey was conducted; in the second stage, it was supplemented by semi-structured interviews with respondents interested in sustainable fashion. The analysis in the practical part shows the relationship between the interest in sustainable fashion and socio-demographic indicators of gender, education, economic status and region. The purchase/acquisition of clothing and the consequent maximization of its use showed to be a key phase of sustainable behavior. Accordingly, the interest in sustainable fashion turned out to be a predictor of most of the sustainable shopping behavior, which was most often selected in the questionnaire survey. The results also show that apart from...
Keywords:
consumer behavior; consumerism; Slow fashion; sustainability; sustainable fashion; konzumerismus; Pomalá móda; spotřební chování; udržitelnost; udržitelná móda
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/173777