Original title:
Výchova k hodnotám u dětí a mládeže ze sociokulturně znevýhodňujícího prostředí
Translated title:
Education for values for children and young people from socio-culturally disadvantaged backgrounds
Authors:
Brilová, Romana ; Koťa, Jaroslav (advisor) ; Komárková, Tereza (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] (česky) Diplomová práce s názvem Výchova k hodnotám u dětí a mládeže ze sociokulturně znevýhodňujícího prostředí se zabývá výchovou a vzděláváním romských dětí. Práce popisuje integraci dětí do běžného vzdělávacího proudu a jejich výchovu. Dále práce popisuje praxi škol v začlenění romských dětí do společnosti. Teoretická část se zabývá výchovou Romů a přístup rodičů ke vzdělávání svých dětí. Výzkumná část v diplomové práci je zaměřena na zkušenosti škol, zkušenosti sociální pracovnice, která dlouhodobě pracuje s romskými rodinami a dále práce představuje vize projektu, který motivuje žáky k dokončení středoškolského vzdělání. Zkušenosti sociálního pedagoga a běžné základní školy, jsou zajímavou výpovědí o tom, jak se dá efektivně pracovat s romskými dětmi. Zkušenosti romské sociální pracovnice jsou cennou výpovědí o romských rodinách a způsobu jejich života. V práci jsou popsány problémy romských rodin, které jsou často způsobené nízkým vzděláním romských rodičů, a kteří by svou podporu potřebovali právě v oblasti vzdělávání svých dětí. Diplomová práce se zabývá problematikou vzdělávání Romů a vytváření rovných příležitostí romských dětí.(in English): The diploma thesis entitled Education for values in children and youth from socio-culturally disadvantaged backgrounds deals with the education of Roma children. The work describes the integration of children into the mainstream of education and their upbringing. Furthermore, the work describes the practice of schools in the integration of Roma children into society. The theoretical part deals with the education of the Roma and the approach of parents to the education of their children. The research part of the diploma thesis is focused on the experience of schools, the experience of a social worker who has been working with Roma families for a long time and the work presents a vision of a project that motivates students to complete secondary education. The experience of a social pedagogue and a regular primary school is an interesting statement about how to work effectively with Roma children. The experience of a Romani social worker is a valuable statement about Romani families and their way of life. The thesis describes the problems of Romani families, which are often caused by the low education of Romani parents, and who would need their support in the field of education of their children. The diploma thesis deals with the issue of Roma education and the creation of equal...
Keywords:
Ethnic groups|Values of education|Poverty|Roma integration|Multicultural education|National Minorities|Inequality in education|Socio-culturally disadvantaged environment|Education of Roma children|excluded sites; Etnické skupiny|Hodnoty výchovy|Chudoba|Integrace Romů|Multikulturní výchova|Národnostní menšiny|Nerovnost ve vzdělávání|Sociokulturně znevýhodňující prostředí|Výchova a vzdělávání romských dětí|Vyloučené lokality
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/174434