Original title:
Lipidy v kontextu vzdělávání na středních školách
Translated title:
Lipids in the Context of High School Education
Authors:
Staníček, Jan ; Martínek, Václav (advisor) ; Teplá, Milada (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Již více než 15 let existuje v České republice (ČR) pro gymnázia Rámcový vzdělávací program (RVP G), který nutí učitele užívat více didaktických a pedagogických poznatků ve výuce. Bohužel ke zprostředkování takového vzdělávání nejsou vždy k dispozici vhodné materiály (např. pro téma "lipidy"). Tato práce se pak zabývá jednak pojetím lipidů v učebnicích a závěrečných pracích, a především pak tvorbou vlastních materiálů na vybraná podtémata k lipidům a jejich testováním ve výuce. Výsledky této práce ukážou, že téma lipidy není ve vybraných učebnicích zpracováno podle zvolených kritérií dostatečně dobře. Pravděpodobně proto, že jsou používané učebnice zastaralé. Další výsledky ukážou, že tento problém již řešili jiní autoři ve svých závěrečných pracích tvorbou nových materiálů, které zvolená kritéria naplňují. Bohužel současným prostředkům pro výuku lipidů chybějí aktuální praktické biochemické poznatky, úlohy na fixaci těchto poznatků a rozvíjení praktických dovedností. Z tohoto důvodu byly v rámci této práce takové materiály připraveny na 7 dílčích podtémat - ateroskleróza, civilizační choroby, cholesterol, makronutrienty potravy a jejich základní vztahy v lidském metabolismu, omega-3 mastné kyseliny, omega-6 mastné kyseliny, vliv složení stravy na vznik cukrovky druhého typu a dalších chorob -...For more than 15 years, in the Czech Republic there has been the Grammar School Educational Program (here known as RVP G), which forces teachers to use more didactic and pedagogical knowledge in teaching. Unfortunately, suitable materials are not always available to provide such training (e.g., for the topic of "lipids"). This work then deals with the concept of lipids in textbooks and theses, and especially with the creation of new materials on selected subtopics to lipids and their testing in teaching. The results of this work will show that the topic of lipids is not processed well enough in selected textbooks according to selected criteria. Probably because the textbooks used are outdated. Other results will show that other authors have already solved this problem in their final theses by creating new materials that meet the selected criteria. Unfortunately, current lipid teaching aids lack recent practical biochemical knowledge, tasks to fix this knowledge and develop practical skills. Thus, this work aims to contribute to the pool of educational materials by creating new materials that will meet the requirements mentioned above, cowering these main topics - atherosclerosis, diseases of affluence, cholesterol, metabolism and relationships of macronutrients in the human body, omega-3 fatty...
Keywords:
chemistry education; healthy lifestyle; high school education; lipids; teaching materials; lipidy; vzdělávání na střední škole; vzdělávání v chemii; výukové materiály; zdravý životní styl
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/173438