Original title:
Řízení mateřské školy v pedagogickém procesu
Translated title:
Nursery Management in Pedagogical Process
Authors:
Růžičková, Miloslava ; Koťátková, Soňa (advisor) ; Koželuhová, Eva (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá problematikou řízení mateřských škol a nároky na ředitele těchto institucí. Důraz je kladen na vedení a kvalitu pedagogického procesu s ohledem na manažerské a administrativní povinnosti ředitele. Cílem výzkumného šetření je analyzovat motivaci ředitelů MŠ kandidovat na tuto funkci, průběh jejich adaptace a pracovní náplň ředitelů mateřských škol včetně vlivu manažerských a administrativních povinností ředitele na kvalitu pedagogického procesu v mateřské škole. Zvláštní pozornost je poté věnována porovnání pracovní náplně ředitelů /ředitelek různých typů mateřských škol. Empirická část diplomové práce odpovídá na výzkumné otázky: Jaká byla motivace ředitelů/ ředitelek mateřských škol kandidovat na tuto funkci? Kolik hodin denně se ředitelé/ ředitelky mateřských škol věnují pedagogickým a manažerským činnostem? Domnívají se ředitelé mateřských škol, že mají jejich manažerské a administrativní povinnosti negativní vliv na kvalitu pedagogického procesu? V čem se liší práce ředitelů/ ředitelek jednotlivých typů mateřských škol? Přístup k výzkumu je kvalitativně kvantitativní. Nejprve byla formou dotazníku získána data od většího množství respondentů, z čehož následně vyplynuly otázky pro rozhovory s řediteli 8 vybraných mateřských škol. Zařazeni jsou respondenti obou pohlaví,...The master's thesis deals with the management of nurseries and related requirements, focusing on the management and the quality of the pedagogical process with respect to managerial and administrative duties of head teachers. The goal of the study is to analyse the motivation for running for nursery head teacher, adaptation process and head teacher duties, including the impact of managerial and administrative responsibilities on the pedagogical process quality in nurseries. Special attention is paid to the comparison of head teachers of different types of nurseries. The empirical part of the master's thesis answers the following questions: What was the motivation of head teachers for applying for the job? How many hours a day do head teachers engage in pedagogical and managerial activities? Do head teachers believe that their managerial and administrative duties have a negative impact on the quality of the pedagogical process? What are the differences between head teachers' jobs at different types of nurseries? The thesis uses both qualitative and quantitative research. A survey was conducted among a larger number of respondents, providing a basis for a questionnaire for head teachers of eight selected nurseries. The respondents include both genders, teachers with different lengths of experience...
Keywords:
management of early years institution; nursery; nursery head teacher; nursery management; pedagogical process in nurseries; mateřská škola; MŠ; pedagogický proces v mateřské škole; ředitel mateřské školy; řízení mateřské školy
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/172889