Název:
Využití Montessori pedagogiky při logopedické prevenci u dětí předškolního věku
Překlad názvu:
Use of Montessori pedagogy in speech therapy prevention in preschool children
Autoři:
Doutnáčová, Tereza ; Korandová, Zuzana (vedoucí práce) ; Horynová, Jana (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato bakalářská práce pojednává o tématu montessori pedagogiky a jejího využití při logopedické prevenci u dětí předškolního věku. Hlavním cílem práce je analýza metod využívaných v montessori pedagogice při poskytování logopedické prevence v montessori mateřských školách. Bakalářská práce je koncipována do tří kapitol. V prvních dvou kapitolách jsou popsána teoretická východiska, o které se práce opírá. Na základě odborné literatury kapitoly definují obě zvolená témata. V první teoretické části se práce zabývá teoretickými východisky z oblasti logopedie. Obsahem jsou informace o komunikaci, o vývoji řeči a jazyka, o oblastech, které tento vývoj ovlivňují a na závěr o logopedické prevenci. Druhá část popisuje další oblast, kterou se práce zabývá, a tedy montessori pedagogiku, její principy, vznik a aktuální podobu v Česku i ve světě. Třetí kapitolu práce tvoří empirická část, která se věnuje samotnému výzkumnému šetření. Pro výzkumné šetření byly zvoleny metody kvalitativního výzkumu. Pomocí rozhovorů a přímého pozorování ve dvou zvolených mateřských montessori školách v Praze byl analyzován průběh logopedické prevence v zařízeních. Dále byly zkoumány metody a pomůcky typické pro montessori vzdělávání a možnost jejich využití při logopedické prevenci. Na základě šetření byla ověřena možnost...This bachelor thesis deals with the topic of Montessori pedagogy and its use in speech therapy prevention in preschool children. The main goal of this thesis is the analysis of methods used in Montessori pedagogy in providing speech therapy prevention in Montessori kindergartens. The bachelor thesis is divided into three chapters. The first two chapters describe the theoretical basis on which the work is based. Based on the professional literature, the chapters define both selected topics. The first theoretical part deals with the theoretical basis of speech therapy. The content includes information about communication, about the development of speech and language, about the areas that influence this development and finally about speech therapy prevention. The second part describes another area that the work deals with, and therefore Montessori pedagogy, its principles, origin and current form in the Czech Republic and in the world. The third chapter consists of an empirical part, which deals with the research itself. Qualitative research methods were chosen for the research survey. With the help of interviews and direct observation in two selected Montessori kindergartens in Prague, the course of speech therapy prevention in the facilities was analyzed. Furthermore, methods and aids typical of...
Klíčová slova:
logopedická prevence; Montessori pedagogika; předškolní věk; Montessori pedagogy; preschool age; speech therapy prevention