Original title:
Motorické schopnosti dětí s narušenou komunikační schopností v předškolním věku
Translated title:
Motor Skills of Children with Communication Disabilities in Preschool Age
Authors:
Nováková, Monika ; Horynová, Jana (advisor) ; Klenková, Jiřina (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tématem diplomové práce jsou motorické schopnosti dětí s narušenou komunikační schopností v předškolním věku. Práce zahrnuje část teoretickou a část praktickou. Teoretická část se věnuje zejména psychomotorickému vývoji dítěte od narození až po předškolní věk. Dále se práce zabývá řečovým vývojem dítěte a jednotlivými stadii ontogeneze řeči. Třetí kapitola je věnována narušené komunikační schopnosti se zaměřením na diagnózy opožděného vývoje řeči, dyslalie a vývojové dysfázie. V závěru teoretické části jsou jmenovány a popsány nejčastěji využívané diagnostické materiály, zjišťující úroveň motoriky dětí v předškolním věku. Hlavním cílem empirické části je zjistit úroveň motorických schopností dětí s narušenou komunikační schopností v předškolním věku. Hlavní metodou výzkumu kvantitativního charakteru je sada úloh diagnostikující úroveň motorických schopností. Výsledky 15 zúčastněných probandů jsou následně porovnány se stejně početnou kontrolní skupinou dětí bez narušené komunikační schopnosti. Uvedený výzkum je doplněn dotazníkovým šetřením, které je zaměřeno na psychomotorický vývoj dítěte. Tato část výzkumu umožňuje stanovit míru vlivu psychomotorického vývoje na úroveň komunikační schopnosti dítěte. KLÍČOVÁ SLOVA: Motorické schopnosti, psychomotorický vývoj, narušená komunikační schopnost,...The topic of the diploma thesis is motor skills of children with communication disabilities in preschool age. The thesis includes theoretical and practical part. Theoretical part deals mainly with psychomotor development of the child from birth to preschool age. The thesis also deals with speech development of the child and stages of speech ontogenesis. Third chapter is dediated to communication disability with a focus on diagnosis deleyed speech, development, dyslalia and development dysphasia. In the end there are mentioned and described the most often used diagnostic materials, detecting level of motor skills in preschool age. The main aim of the empirical part is to find out the level of motor skills of children with communication disabilities in preschool age. The main method of quantitative research is the set of tasks to diagnose the level of motor skills. The results of 15 participating probands are then compared with an equally large control group of children without communication disabilites. The said research is supplemented by survey that is focused on psychomotor development of child. This part of the research allows to determine the degree of ifluence psychomotor development on level of communication skills of child. KEY WORDS: Motoric skills, psychomotor development, communication...
Keywords:
communication disabilities; Motoric skills; preschool age; psychomotor development; Motorické schopnosti; narušená komunikační schopnost; psychomotorický vývoj; předškolní věk
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/172578