Original title:
Aktivity podporující well-being vysokoškolských učitelů
Translated title:
Activities supporting well-being of university teachers
Authors:
Buchtele, Monika ; Kočí, Jana (advisor) ; Syřiště, Ivo (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá tématem well-being a well-being vysokoškolských učitelů. V České republice toto téma není stále tak časté a populární, jako je tomu například v USA. Po distanční výuce v českých školách se sice začalo více mluvit a psát o well-beingu žáků a studentů, ale na učitele, a to hlavně ty vysokoškolské, se stále zapomíná. Cílem této diplomové práce je ověření funkčnosti na důkazech založených aktivit pro vysokoškolské učitele, které mají pozitivně ovlivňovat jejich well-being. Teoretická část se věnuje zdraví, well-beingu a faktorům ovlivňujícím well-being. Též se zaobírá tématem kvalita života. V neposlední řadě se teoretická část zabývá vybranými problémy učitelské profese, jak obecně, tak se zaměřením přímo na vysokoškolské učitele, jejichž well-being jimi může být negativně ovlivňován. Praktická část se zabývá smíšeným výzkumem, jehož cílem bylo zjistit funkčnost vybraných aktivit. První část představuje postup výzkumu, výzkumný vzorek, dotazníkové šetření a jednotlivé vybrané aktivity, které byly zařazeny do výzkumu. Druhá a hlavní část zahrnuje kazuistiky účastníků, kteří se nakonec zapojili do výzkumu. Do výzkumu se zapojilo šest vysokoškolských učitelů, převážně z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Součástí praktické části je i diskuze, kde jsou shrnuty výsledky...This diploma thesis deals with the topic of well-being and well-being of university teachers. This topic is still not as common and popular in the Czech Republic as it is in the USA, for example. After distance learning in Czech schools, more and more people started talking and writing about the well-being of pupils and students, but teachers, especially university ones, are still forgotten. The aim of this thesis is to verify the functionality of evidence-based activities for university teachers that have a positive effect on their well-being. The theoretical part deals with health, well-being and factors influencing well-being. It also deals with the topic of quality of life. Finally, the theoretical part deals with selected problems of the teaching profession, both in general and with a direct focus on university teachers, whose well-being may be affected negatively. The practical part deals with mixed methods design, which aimed to determine the functionality of selected activities. The first part presents the research process, research sample, questionnaire survey and individual selected activities that were included in the research. The second and main part includes case studies of participants who eventually participated in the research. Six university teachers, mostly from the Faculty of...
Keywords:
employment; happiness; health; quality of life; subjective well-being; university teacher; Well-being; kvalita života; osobní pohoda; pojem štěstí; vysokoškolský učitel; Well-being; zaměstnání; zdraví
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/172697