Original title:
Vliv kojení a raného způsobu krmení na vývoj artikulačních obtíží
Translated title:
Effect of breastfeeding and early feeding on the development of articulation difficulties
Authors:
Businská, Markéta ; Klenková, Jiřina (advisor) ; Horynová, Jana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce je na speciálně-pedagogické téma se zaměřením na oblast logopedie. Ve své teoretické části shrnuje poznatky z problematiky vývoje řeči u dětí v raném věku a věku předškolním, zaměřuje se také na souvislost mezi kojením a jinými způsoby krmení v raném věku, vývoj orofaciální soustavy a vývoj artikulace jednotlivých hlásek. V praktické části je uveden výzkum kvalitativní povahy. Obsahuje informace z rozhovorů s matkami dětí, které mají diagnostikovanou dyslalii. Na základě zakotvené teorie byly zpracovány získané informace a vytvořeny závěry výzkumu. Klíčová slova dyslalie, orofaciální soustava, kojení, krmení, vývoj řeči, dudlík, zakotvená teorieThe diploma thesis is on a special pedagogical topic with a specializatin on the field of speech therapy. In its theoretical part, it summarizes the findings on the development of speech in early and preschool children, also focuses on the connection between breastfeeding and other methods of feeding at an early age, the development of the orofacial system and the development of articulation of individual sounds. The practical part presents research of a qualitative nature. It contains information from interviews with mothers of children who have been diagnosed with dyslalia. Based on the grounded theory, the obtained information was processed and research conclusions were created. Key words dyslalia, orofacial system, breastfeeding, feeding, speech development, pacifier, grounded theory
Keywords:
breastfeeding; dyslalia; feeding; grounded theory; orofacial system; pacifier; speech development; dudlík; dyslalie; kojení; krmení; orofaciální soustava; vývoj řeči; zakotvená teorie
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/172553