Original title:
Tvorba nových pomůcek a jejich využití pro analyticko-syntetickou metodu čtení
Translated title:
Creation of new tools and their use for analytical-synthetic method of reading
Authors:
Chárová, Michaela ; Ronková, Jolana (advisor) ; Wildová, Radka (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem diplomové práce je vytvoření nových pomůcek pro analyticko-syntetickou metodu čtení. V teoretické části představuji především analyticko-syntetickou metodu čtení, ale i jiné alternativní metody čtení, které se využívají na školách dnes. Detailně také rozebírám jednotlivé etapy analyticko-syntetické metody čtení a případné hodnocení nebo diagnostiku čtení. Na základě odborné literatury uvádím přínosy ale i problémy, které mohou nastat při výuce analyticko-syntetickou metodou. Představuji také učební pomůcky využitelné ve výuce, které tuto metodu podporují. Pro srovnání s pomůckami k výuce čtení analyticko-syntetickou metodou uvádím typické pomůcky využívané při nácviku čtení metodou genetickou. V praktické části popisuji postupy tvorby učebních pomůcek a uvádím vhodné využití pomůcek v praxi. Funkčnost a použitelnost pomůcek jsem ověřovala na Základní škole a mateřské škole v Božičanech v okrese Karlovy Vary. Ke každé pomůcce jsem vytvořila didaktický komentář, který slouží jako průvodce ke konkrétní pomůcce. Za nejpraktičtější a nejvyužitelnější pro ostatní kolegy považuji přehled konkrétních činností využitelných v praxi. Díky této části může moje diplomová práce sloužit ostatním kolegům jako metodický materiál do výuky. Součástí praktické části jsou zkušenosti, doporučení a komentáře k...The aim of the diploma thesis is to create new tools for analytical-synthetic method of reading. In the theoretical part, I present mainly the analytical-synthetic method of reading, but also other alternative methods of reading that are used in schools today. I also analyze in detail the individual stages of the analytical-synthetic method of reading and possible evaluation or diagnostics of reading. Based on the literature, I present the benefits but also the problems that may occur in teaching analytical-synthetic method. I also present teaching aids that can be used in teaching, which support this method. For comparison with aids to teaching reading by the analytical-synthetic method, I present typical aids used in the practice of reading by the genetic method. In the practical part I describe the procedures of creating teaching aids and state the appropriate use of aids in practice. I verified the functionality and usability of the aids at the primary and kindergarten school in Božičany in the district of Karlovy Vary. I created a didactic commentary for each aid, which serves as a guide to a specific aid. I consider the overview of specific activities usable in practice to be the most practical and usable for other colleagues. Thanks to this part, my diploma thesis can serve other colleagues...
Keywords:
analytical-synthetic method; Creation of tools; didactics tools; reading; analyticko-syntetická metoda; didaktické pomůcky; výroba pomůcek; čtení
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/172617