Název:
Úroveň vybraných motorických kompetencí u dětí předškolního věku
Překlad názvu:
The level of selected motor competencies in preschool children
Autoři:
Vobořilová, Barbora ; Panská, Šárka (vedoucí práce) ; Janošková, Hana (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce se zabývá problematikou vybraných motorických kompetencí u dětí předškolního věku. Teoretická část uvádí aktuální poznatky současné literatury i některých výzkumů. Jednotlivé kapitoly teoretické části se věnují charakteristice období předškolního věku, pohybovým vývojem dítěte, ale také rozvojem motorických dovedností a schopností v mateřské škole. Věnuje se také problematice deficitů v oblasti motorických funkcí, které jsou důležitou součástí výsledků testování. Samostatnou kapitolu pak tvoří možnosti a jednotlivé druhy testování, kdy je pozornost věnována možným rozdílům mezi dětmi a významu a validitě motorických testů. Cílem praktické části je zmapovat podmínky podporující motorický rozvoj dětí v Mateřské škole Prievidzská 1, Šumperk, oddělení Temenická. Dílčím cílem je pak screeningové šetření motorické úrovně dětí, ale také zjištění úrovně stimulace dětí k motorické aktivitě ze strany pedagogů. Samostatná diskuze se poté věnuje shrnutí získaných výsledků a navrhuje možná doporučení pro další praxi. KLÍČOVÁ SLOVA Motorika, pohyb, morotické testy, screening, mateřská škola.The bachelor thesis deals with selected motor competencies in preschool age children. The theoretical part focuses on actual knowledge in actual literature including soma research. The individual chapters of the theoretical part deal with the characteristics of preschool age, movement development of a child, but also development of motor skills and abilities of children in a kindergarten. The author also deals with deficits in the field of motor functions, which are an important part of testing results. A separate chapter then concerns on possibilities and individual types of testing, where attention is given to possible differences between children and importance and validity of motor tests. The aim of the practical part is to map conditions which support motor development of children in the Kindergarten Prievidzská 1, Šumperk, department Temenická. A partial goal is a screening survey of children's motor level, but also determination of the level of stimulation of children to motor activity by teachers. Separate discussion then provides a summary of obtained results and suggests possible recommendations for further practice. KEYWORDS Motor skills, movement, motor tests, screening, kindergarten.
Klíčová slova:
mateřská škola; morotické testy; Motorika; pohyb; screening; kindergarten; Motor skills; motor tests; movement; screening