Original title:
Spolupráce rodiny a školy u žáků s potřebou podpůrných opatření z pohledu pedagogů
Translated title:
The cooperation between family and school in the case of pupils with special educational needs from teachers' point of view
Authors:
Kaštánková Pecháčová, Michaela ; Viktorová, Ida (advisor) ; Sotáková, Hana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce Michaely Kaštánkové Pecháčové "Spolupráce rodiny a školy u žáků s potřebou podpůrných opatření z pohledu pedagogů" pojednává o problematice spolupráce školy a rodiny. Je rozdělena na část teoretickou, kde jsou popsány funkce rodiny a školy, formy spolupráce, komunikace mezi oběma stranami. Dále úlohy výchovného poradce a třídního učitele. Teoretické poznatky jsou především z oborů pedagogiky, psychologie, didaktiky a speciální pedagogiky, dále z profesních zkušeností. Další částí této diplomové práce je výzkum. Je rozdělen na dvě části. První část se věnuje činnosti výchovného poradce v období distančního vzdělávání, a druhá část zkoumá názory pedagogů na problematiku spolupráce rodiny a školy na základní škole využitím kvalitativního výzkumu s pedagogy a následně jejich analýza. Klíčová slova: pedagogika, spolupráce, psychologie, komunikace, rodina, žák, škola, výchovný poradce, třídní učitel, problémový rodičAnnotation: Michaela Kaštánková Pecháčová's diploma thesis "The cooperation between family and school in the case of pupils with special educational needs from teachers' point of view" deals with the issues of school-family cooperation. It is divided into a theoretical part, which describes the functions of the family and school, forms of cooperation and communication between both parties. It also focuses on the role of educational counsellor and form teacher. Theoretical knowledge is mainly from the field of pedagogy, psychology, didactics and special pedagogy, as well as from professional experience. The second part of this thesis is the research. The research consists of two parts. The first part deals with the area of expertise of the educational counsellor during the online education. The second part researches the opinions of the teachers about the problematics of the cooperation between school and parents in primary educational system using qualitative interviews with teachers and subsequently their analysis. Keywords pedagogy, cooperation, psychology, communication, family, pupil, school, educational counselor, class teacher, problem parent
Keywords:
class teacher; communication; cooperation; educational counselor; family; pedagogy; problem parent; psychology; pupil; school; komunikace; pedagogika; problémový rodič; psychologie; rodina; spolupráce; třídní učitel; výchovný poradce; škola; žák
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/172724