Original title:
Androdidaktická specifika vzdělávání řidičů motorových vozidel
Translated title:
Androdidactic specifics of motor vehicle drivers' education
Authors:
Marek, Prokop ; Veteška, Jaroslav (advisor) ; Kříž, Jaroslav (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Oblast vzdělávání řidičů byla po dlouhá léta doménou středoškolsky vzdělaných lektorů. Tak jako v jiných oborech se začínají objevovat jednotlivci, kteří se v této oblasti chtějí dále vzdělávat a rozvíjet, např. studiem pedagogiky nebo andragogiky na vysokých školách, s cílem dosáhnout při svém edukačním působení vyšší odbornosti, efektivity, empatie. Chtějí dalším studiem kultivovat svou osobnost a zvyšovat úroveň svého lektorského působení. Osobnost lektora je v mnohých aspektech vzorem pro posluchače. Může být stejně tak dobrým jako špatným příkladem. V málokteré oblasti lidského života čelí lidé takovému nebezpečí, jako účastníci silničního provozu. Je tedy na místě zabývat se kvalitou a kompetencí lektorů zprostředkujících výklad ustanovení zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích (zákon o silničním provozu) a souvisejících předpisů, včetně sdělení vlastních zkušeností a doporučení, případně vhodnou interpretací zkušeností jiných účastníků silničního provozu. Kvalitní příprava lektora a schopnost reprodukovat potřebná fakta a zkušenosti posluchačům odborných školení řidičů je důležitým faktorem při snižování dopravní nehodovosti a všech jejích důsledků. Následující text si klade za cíl využít poznatky andragogiky, respektive androdidaktiky při přípravě a realizaci odborného...For many years, the field of drivers' education has been the domain of secondary school teachers. As in other fields, individuals are beginning to appear, who want to go further with their education and development here - for example by studying pedagogy or andragogy at universities, with the aim to achieve higher professionalism, efficiency and empathy in their educational activities. They want to further cultivate their personality and increase the level of their teaching work.The personality of the lecturer is in many respects a role model for the listeners. He can be as good as a bad example. Only in few areas of human life, people face such dangers as road users. It is therefore appropriate to deal with the quality and competence of lecturers providing the interpretation of the provisions of Act No. 361/2000 Coll., On Roads Traffic (the Road Traffic Act) and related regulations, including communication about their own experiences and recommendations, or appropriate interpretation of other road traffic' participants. Quality training of the lecturer and the ability to reproduce the necessary facts and experiences to the students of professional driver training courses is an important factor in reducing traffic accidents and all their consequences. The following text aims to use the knowledge of...
Keywords:
androdidactics; driver; drivers' education; General didactics; lecturer; traffic accidents' prevention; androdidaktika; lektor; Obecná didaktika; prevence dopravní nehodovosti; vzdělávání řidičů; řidič
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/172496