Original title:
Postmoderna a její využití v hudební pedagogice
Translated title:
Postmodern in the Music Pedagogy
Authors:
Krynická, Hana ; Bělohlávková, Petra (advisor) ; Nedělka, Michal (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2009
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce Postmoderna a její využití v hudební pedagogice zpracovává téma postmoderny z obecného i hudebního hlediska. Její obsah je zpracován s ohledem na potřeby učitelů zajímajících se o využití této oblasti ve výuce. V první části jsou shrnuty poznatky z oblasti sociologické, filozofické a historické. Ve druhé části je naznačeno, jakým způsobem se postmoderna uplatňuje v literatuře, vizuálním umění a ve filmu. Následuje třetí část, která definuje termín hudební postmoderny a podrobněji popisuje její vývoj, charakteristiky a s ní související skladatelské techniky. Z nich se práce detailněji zaměřuje na polystylovost a autory, kteří ji využívají. Poslední část přináší zpracování několika skladeb využití v hudební výchově s ohledem na současné inovativní metody ve výuce, například skupinové a projektové vyučování. Tyto výukové plány se mohou stát inspirací uplatňování soudobé hudby ve vyučování a mohou tak přispět rozšíření jejího využívání.The diploma thesis called Postmodernism and its Use in Music Education looks at the theme of postmodernism both from the general and the musical point of view. Its content reflects the needs of teachers interested in the use of postmodernism in their lessons. In the first part the sociological, philosophical and historical aspects are summarized. In the second part the postmodern tendencies in literature, visual art and films are outlined. The third part of the thesis defines the term of postmodern music and describes in details its evolution, main characteristics and the compositional techniques associated with it. It focuses particularly on the polystylism and the composers who use it in their works. The last part of the thesis describes several lessons dealing with these compositions taking into consideration the contemporary innovative methods of education (for example, group work or the project method). These lesson plans may inspire teachers to use contemporary music in their lessons and contribute to increase of its use.
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/22810