Original title:
Jazykové dovednosti v předškolním věku a jejich rozvíjení
Translated title:
Language Skills in Preschool Age and their Development
Authors:
Kožichová, Marcela ; Pišlová, Simona (advisor) ; Janovec, Ladislav (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Jazyková výchova prolíná všemi činnostmi v mateřské škole. V teoretické části své diplomové práce se věnuji rozvíjení jazykových dovedností předškolních dětí. Vývoji řeči a jazyka u předškolních dětí, jak v rodině, tak v mateřské škole. Správnému rozvoji řeči ve všech jazykových rovinách. Zabývám se zpracováním jazykové výchovy v současném kurikulu předškolní výchovy, jazykovými kompetencemi, které by mělo předškolní dítě zvládnout před odchodem do základní školy. Objasňuji terminologii jazykové výchovy a rozvoje předčtenářských dovedností jako její součásti, dále zdůvodňuji důležitost této výchovy před tím, než se dítě učí číst. Kladu důraz na seznamování dětí s knihou, na správný mluvní vzor učitelky v mateřské škole. V závěru své práce se zabývám poruchami řeči a poruchou učení dyslexií.V praktické části své diplomové práce ukazuji vytvořený projekt rozvoje jazykové výchovy, který prolíná činnostmi řízenými i volnými v mateřské škole. V projektu chci ukázat, jak jsem prakticky rozvíjela jazykové a předčtenářské dovednosti u dětí před odchodem do základní školy.Language education permeates all nursery school activities. Theoretical part of this thesis is devoted into three parts: developing the language skills of preschool children, speech and language development in preschool children at home and in the nursery school, the proper development of speech at all language levels. I deal with the processing of language education in the current curriculum for preschool education, language competence, which should preschool child handle before attending primary school. I clarify the terminology, language education and the development of pre-reading skills, I give reasons for the importance of education before a child learns to read. I emphasize to familiarizing children with the book, the correct speech pattern of nursery school teachers. At the end of my work I deal with speech and learning disability dyslexia. In the practical part of my thesis I demonstrate created project of the development of language education which permeates controlled and free activities in a nursery school. In the project I want to show you how I have practically developed language and pre-reading skills of children before attending primary school.
Keywords:
Educational Project; Family; Language; Language Skills; Nursery School; Preschool Age; Speech; jazyk; jazykové dovednosti; mateřská škola; předškolní věk; rodina; vzdělávací projekt; řeč
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/53699