Original title:
Využití ergoterapie při práci s klientem s DMO
Translated title:
Use of occupational therapy in working with clients DMO
Authors:
Kudlíková, Vendulka ; Hájková, Vanda (advisor) ; Hádková, Kateřina (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] ABSTRAKT:ABSTRAKT:ABSTRAKT:ABSTRAKT: Tématem práce je využití ergoterapie při práci s klientem postiženým dětskou mozkovou obrnou (dále jen DMO). Cílem práce je vytvořit ergoterapeutický program pro klienta s DMO, dosáhnout při ergoterapeutické činnosti určitého rozvoje jemné a hrubé motoriky ruky a poskytnout klientovi pocit úspěchu, smysluplnosti a užitečnosti z vykonané práce. V teoretické části práce budou představeny základní pojmy týkající se vymezení pojmu DMO, možnosti vzdělávání žáků DMO, individuální vzdělávací plán, role asistenta pedagoga, vymezení ergoterapie, cíle a složky ergoterapie. Praktická část je věnována využití ergoterapie u klienta DMO. V práci budou využity tyto prostředky - analýza odborných pramenů, pozorování a přímá práce s klientem.ABSTRACABSTRACABSTRACABSTRACT:T:T:T: The theme of the thesis is the use of occupational therapy at work with a client affected by cerebral palsy. The aim of the thesis is to create an occupational therapy program for a client with cerebral palsy, to achieve certain development of fine and gross motor skills of his hands during the performance of the occupational therapy activities and to provide the client with a sense of success, meaningfulness and usefulness of the accomplishment. In the theoretical part of the thesis basic concepts related to the definition of the cerebral palsy, educational opportunities of students with cerebral palsy, individual education plan, the role of assistant teacher, the definition of occupational therapy, objectives and components of occupational therapy will be presented. The practical part is dedicated to the use of occupational therapy for work with a client with cerebral palsyIn the thesis the following methods are used - analysis of expert sources, observation and direct work with a client.
Keywords:
Cerebral palsy; education of students with cerebral palsy; hemiparetic form; hypotonic form; individual education plan; individual occupational therapy; non-spastic - dyskinetic forms; objectives and components of occupational therapy; occupational therapy; quadriparetic form; role of assistant teacher; spastic forms- diparetic form; Dětská mozková obrna; ergoterapie; formy nespastické - dyskinetická (atetoidní) forma; formy spastické - diparetická forma; hemiparetická forma; hypotonická forma; individuální ergoterapie; individuální vzdělávací plán; kvadruparetická forma; role asistenta pedagoga; složky a cíle ergoterapie; vzdělávání žáků s DMO
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/64852