Original title:
Výuka algoritmizace a programování se zaměřením na programovací jazyk Python
Translated title:
Algorithms and Programming Education with a focus on the programming language Python
Authors:
Kotek, Lukáš ; Novák, Jaroslav (advisor) ; Černochová, Miroslava (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce zkoumá vhodnost použití programovacího jazyka Python v prostřední středních škol, používá jak kvantitativní, tak kvalitativní metody výzkumu, a konstatuje, že Python pro tento účel vhodný ve většině oblastí použití je. Práce dále přináší teoretický rozbor jazyka Python, včetně nástrojů, jež je s ním možné použít, a doplňuje ho praktickými příklady ve formě ukázek programů. Zkoumá i ostatní používané programovací jazyky ve výuce a jejich vhodnost pro tento účel, přičemž je porovnává s jazykem Python, a zjišťuje, že dvěma nejpoužívanějšími programovací jazyky v prostředí středních škol jsou shodně Pascal / Object Pascal a Java.The thesis researches the ability of use of Python programming language in the field of high school education and uses qualitative and quantitative methods of research and finds Python suitable. The thesis also brings theoretical analysis of the Python language, including practical exams in the form of sample programs. It researchs even other programming languages used in education and their suitability for this purpose and compares them with Python programming language. It also finds two most common used programming languages at high schools, which are Pascal / Object Pascal and Java.
Keywords:
algorithms; examples; high schools; languages; programming; python; research; suitability; algoritmizace; jazyky; programování; python; příklady; střední školy; vhodnost; výzkum
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/52151