Název:
Role pedagoga a jeho kompetence při posuzování školní zralosti u zápisu do 1. třídy základní školy
Překlad názvu:
Role of the teacher and his/her responsibility in assessing student's maturity when enrolling in the first grade of primary school
Autoři:
Peterková, Kamila ; Kropáčková, Jana (vedoucí práce) ; Stará, Jana (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Téma diplomové práce je věnováno problematice zápisu dítěte do 1. třídy základní školy jako důležitému životnímu mezníku v jeho životě. Teoretická část zpracovává téma zápisu v celé jeho šíři. Autorka podává přehled, týkající se problematiky školní zralosti, školní připravenosti a jejich diagnostiky. Dále se pak věnuje tématu odkladů školní docházky a legislativě. Nosnou kapitolou teoretické části je téma kompetencí, kterými by měl pedagog primárního vzdělávání u zápisu disponovat. V praktické části diplomové práci autorka věnuje prostor pedagogům, kteří prostřednictvím dotazníku a nestrukturovaného interview reflektují svoje názory a pocity týkající se jejich role při zápisu. Autorka se dotýká jejich pedagogické kompetence. Pedagogové dostávají prostor k vyslovení názorů na současnou formu průběhu zápisů. Výstupem této práce je diskuse o užitečnosti současné formy zápisů a konkrétní úvahy změn.The topic of this diploma thesis is devoted to the issue of a children enrolment to the first form of a basic school as an important milestone in their life. The theoretical part deals with the topic of the enrolment in its full scale. The author presents an overview concerning the issue of school maturity, school preparedness and their diagnostics. Further she deals with the topic of a postponement of school attendance and legislation. The main chapter of the theoretical part is the topic of competencies which a teacher of primary education should have at disposal during enrolments. In the practical part of this diploma thesis the author gives space to teachers, who, by means of a questionnaire and an unstructured interview, reflect their opinions and feelings concerning their role during enrolments. The author deals with their pedagogical competency. The teachers have an opportunity to present their opinions about the current form of the enrolment procedure. The outcome of this thesis is a discussion about usefulness of the current enrolment procedure and concrete suggestions for a change.
Klíčová slova:
diagnostika školní zralosti a připravenosti; mateřská škola; odklad školní docházky; pedagog primárního vzdělávání; rodina; role a kompetence pedagoga; spolupráce mateřské a základní školy; základní škola; zápis do 1. třídy základní školy; Školní zralost; školní připravenost; a role oftheteacher and his; co-operationofnurseryschool and elementaryschool; delayedschoolattendance; diagnosticsofschool maturity and schoolpreparedness; elementaryschool; enrollment in thefirst grade ofprimaryschool; family; her responsibility; nurseryschool; School maturity; schoolpreparedness; teacherof a primaryschool