Název:
Přezdívky v dětském kolektivu
Překlad názvu:
Nicknames in groups of children
Autoři:
Kvíčalová, Marta ; Janovec, Ladislav (vedoucí práce) ; Palkosková, Olga (oponent) Typ dokumentu: Rigorózní práce
Rok:
2010
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce se věnuje přezdívkám v současném dětském kolektivu, především ve školním a skautském prostředí. Na relativně bohatém materiálu (více než 1 800 přezdívek) získaném dlouhodobým výzkumem ve školním a skautském prostředí autorka dokládá současné jazykové tendence při tvoření přezdívek. Popisem získaného jazykového materiálu, jeho následným tříděním do jednotlivých skupin podle původu vzniku a s pomocí odborné literatury dochází k několik podstatným závěrům. Přezdívky, jako neoficiální vlastní jména hojně užívaná v dětském kolektivu, jsou specifickým a výjimečným jazykovým materiálem. Školní i skautské přezdívky vycházejí z týchž jazykových zvyklostí a vznikají obdobným způsobem. Vznikají přirozeně, bez zásahu zvnějšku, velmi rychle a zpravidla vydrží svému nositeli dlouhá léta. Přezdívky ve skautském prostředí jsou velmi rozšířené, přezdívku má obvykle více než 90 % členů. Ve školním prostředí nejsou přezdívky tak časté, jejich četnost se pohybuje zpravidla kolem 20 %. Jeden nositel má zpravidla jednu přezdívku, může však mít i více přezdívek v různých sociálních skupinách. Na základě totožné motivace mohou vzniknout úplně odlišné přezdívky, naopak homonymní přezdívky mohou mít naprosto odlišné motivace. Zcela běžně se vyskytují přezdívky, které mají totožnou podobu v mužské i ženské variantě, nebo...This work deals with nicknames in groups of children at present, mainly in school and scout environments. The author was making this research in various environments for several months and gained quite a huge amount of today's nicknames (about 1 800). She has described their morphology and sorted them out according to their origin. With the aid of special literature and gained examples she has come to interesting conclusions. Nicknames, as unofficial first names used abundantly among childern, are a specific and extraordinary linguistic material. School and scout nicknames originate from the same linguistic habits and they arise in similar ways. They arise naturally , without any interference from outside, quite quickly and they usually go on with the holder for a long time. In a scout environment nicknames are more common - more than 90 % of members has a nickname. In a school environment nicknames are not so much common - only about 20 % of children at school has their specific nickname.One holder has usually only one nickname , however sometimes he can have more nicknames in various social groups. The same motivation can create quite different nicknames, whereas homonymic nicknames can have quite different motivations. It is common that nicknames have the same form for male and female variations. The...