Název:
Ochrana spotřebitele - klientů proti úpadku cestovních kanceláří - v právu EU
Překlad názvu:
Protection of consumers - customers against the insolvency of tour operators - in EU law
Autoři:
Vysoká, Lenka ; Vondráčková, Aneta (oponent) Typ dokumentu: Rigorózní práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Ochrana spotřebitele - klientů proti úpadku cestovních kanceláří - v právu EU Tato práce se zabývá právní úpravou ochrany spotřebitele v případech úpadku cestovních kanceláří. Ve chvíli, kdy upadne cestovní kancelář do insolvence, vyvstává problém, kdo zajistí spotřebiteli návrat ze započaté dovolené domů nebo kdo mu vrátí náklady, které za neuskutečněný zájezd vynaložil. Tuto problematiku poprvé upravila směrnice 90/314 o souborných cestovních službách. Směrnici 90/314 autorka analyzuje v druhé kapitole předkládané práce. Směrnice ponechává členským státům do značné míry volnou ruku v tom, jakým způsobem dosáhnou požadovaného standardu ochrany spotřebitele. Musí však být zajištěno, že spotřebitelům budou uhrazeny veškeré náklady, které vynaložili za neuskutečněné služby. V souvislosti s tímto požadavkem tak členské státy přišly s různými variantami zajištění - např. pojištění cestovních kanceláří proti úpadku, bankovní záruka nebo garanční fondy cestovních kanceláří. Třetí kapitola práce se věnuje této implementaci do vnitrostátních právních řádů a blíže popisuje české provedení směrnice v zákoně č. 159/1999 Sb. Tento zákon jakožto způsob zajištění zvolil pojištění cestovních kanceláří pro případ úpadku. Práce se zabývá důvody této volby, stejně tak jako jejími následky. V návaznosti na to pak...Protection of consumers - customers against the insolvency of tour operators - in EU law This thesis examines the legal regulation of consumer protection in the cases of the bankruptcy of travel agencies. In the event of the insolvency of a travel agency, a problem arises as to who will ensure that the consumers are repatriated from summer resorts and their expenses for the unperformed travel services are reimbursed. This issue was first dealt with by Directive No. 90/314 on package travel. The Directive 90/314 will be analyzed in the second chapter of this paper. The Directive leaves a large margin of discretion for national legislators as to how they achieve the required consumer protection standard. However, the EU Member States must ensure that consumers recover the entire loss they have incurred due to the failure of tour operators to provide services. The Member States have come up with a number of implementation solutions - e.g. insurance of the guarantee for the case of insolvency, bank guarantee or guarantee fund of the travel operators. This implementation into national legal systems is described in the third chapter of this thesis. That chapter further introduces the Czech implementation affected in Act No. 159/1999 Coll. This Act has opted for insurance of travel agencies as the means...
Klíčová slova:
pobyty a zájezdy spojené cestovní služby; úpadek cestovních kanceláří ochrana spotřebitele souborné služby pro cesty; insolvency of travel service providers consumer protection package travel; package holidays and package tours linked travel arrangements