Original title:
Evaluace a autoevaluace školského managementu
Translated title:
School Management Evaluation and Selfevaluation
Authors:
Geringová, Lenka ; Trunda, Jiří (advisor) ; Svobodová, Zuzana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce je zaměřena na průběh evaluace a autoevaluace školského managementu ve střediscích volného času (dále jen SVČ) ve Středočeském kraji a v Praze. Cílem práce je zjistit, jakým způsobem a zda vůbec evaluace a autoevaluace školského managementu v SVČ probíhá, a to včetně zdrojů, metod a kritérií, které jsou používány. V teoretické části diplomové práce je vymezen původ a význam pojmu evaluace a autoevaluace a představení hlavních teorií této disciplíny v rámci tzv. Stromu evaluačních teorií. Dále je zde SVČ zařazeno do systému českého školství a typů vzdělávání, formálního, neformálního vzdělávání a informálního učení. Jednotlivé kapitoly se zabývají obecným představením organizace SVČ, vymezením školského managementu (včetně zákonem stanovených požadavků na vzdělání), evaluačními nástroji, projekty, metodami, kompetencemi a kompetenčními modely středního managementu v SVČ. Jsou zde představeny evaluační nástroje vytvořené pro potřeby SVČ, především online systém OLINA. V empirické části jsou data zpracována kombinací kvantitativního šetření (dotazníkové šetření v SVČ Středočeského kraje a Prahy) a případové studie, kdy analýza aktuálního stavu evaluace a autoevaluace ve vybraném SVČ mapuje procesy evaluace a využívání výsledků těchto procesů pro podporu profesního rozvoje středního...This thesis is focused on process of evaluation and self-evaluation of school-management in leisure time centres in Central Bohemia and Prague. The thesis aims to discover how and whether at all evaluation and self-evaluation of school-management takes place in leisure centres, including sources, methods and criterias being used. In theoretical part we define origin and meaning of the evaluation and self-evaluation concept and we present main thoeries of this discipline in so called Evaluation theory tree. Then, Leisure time centres are classified presented in context of Czech school system and types of education - informal, non-formal and formal. Individual chapters deal with general presentation of leisure time centres, definition of school management (including legal requirements concerning their education), evaluation tools, projects, methods, competences and competence models of middle management in leisure time centres. We also introduce here evaluation tools created for leisure time centres, especially online system Olina. In empirical part we combine quantitative design of research (survey among leisure time centres in Central Bohemia and Prague) and case study in chosen centre. Analysis of current state of evaluation in chosen leisure time centre is focused on evaluation processes and on...
Keywords:
Central Bohemia region; evaluation instruments; evaluation system; Leisure Centres; school management; selfevaluation; autoevaluace; nástroje evaluace; Střediska volného času; Středočeský kraj; systém evaluace; školský management
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/98648