Název:
Sebepojetí intelektově nadaných žáků 2. stupně ZŠ a víceletého gymnázia
Překlad názvu:
Self-Concept of intellectually talented pupils of different types of basic education
Autoři:
Čížková, Kristýna ; Hříbková, Lenka (vedoucí práce) ; Trpišovská, Dobromila (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce si klade za cíl zjistit, zda a případně jak se liší struktura sebepojetí specifické žákovské populace - nadaných žáků navštěvujících druhý stupeň běžné ZŠ a víceleté gymnázium. V teoretické části nejdříve krátce vysvětluji termíny sebepojetí a nadání, místo věnuji současnému pohledu na různé aspekty sebepojetí nadaných žáků dle autorů věnujících se tomuto tématu. Empirická část pak obsahuje design výzkumu, analýzu a interpretaci dat. Nadané žáky (studenty) jsem si pro účely práce vymezila jako úspěšné řešitele olympiád v biologii a zeměpisu ve Středočeském kraji umístěné do 10. místa. Vytvořenému vzorku 19 nadaných žáků a studentů jsem zadala dotazník se 4 otázkami, na které žáci volně odpovídali. Analýzou jejich odpovědí jsem např. zjistila, že u obou skupin žáků je častou osobnostní vlastností cílevědomost, nadaní studenti gymnázií jsou více motivováni svým kladným vztahem ke konkrétnímu učivu a nadaní žáci základních škol více zdůrazňují svou sociální pozici ve třídním kolektivu. Zjištěná data jsem interpretovala a konfrontovala k poznatkům uváděným v odborné literatuře o sebepojetí nadaných žáků.The aim of this work is to find out if and how the structure of Self-Concept of a specific pupil population - intellectually talented pupils of different types of basic education - differs. In the theoretic part, the terms of Self-Concept and Talent are explained; attention is paid to a present view of different aspects of Self-Concept of intellectually talented pupils. The empirical part consists of design of the research, analysis and interpretation of the data. For the purpose of this work, I defined talented pupils as successful participants in Biology and Geography Olympiads in the Central Bohemia region. These pupils were given a questionnaire with four free response questions. By analyzing their answers, I found out, for example, that self-discipline is a common personality trait in both groups, talented students of Secondary Grammar Schools are more motivated by their positive relationship to a certain curriculum, and that talented pupils of the primary schools emphasize their social position in their class collective. The data were then analyzed and interpreted according to the findings of the literature.