Název:
Galerie barokních soch pod širým nebem v Liběšicích
Překlad názvu:
Open-air gallery of baroque statues in Liběšice
Autoři:
Klapetková, Jana ; Macek, Petr (vedoucí práce) ; Horyna, Martin (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2009
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce se zabývá zejména sochařskou výzdobou severočeské obce Liběšice. Přestože se jedná o dílo ojedinělé svým urbanistickým rozsahem, je tato bakalářská práce snad první, která se tématem zabývá. Tomu odpovídá i její struktura. Nejprve je obecně popsána historie Liběšic, protože zejména držení Liběšic pražskými jezuity, kteří si zde vybudovali i svou rezidenci, se silně podepsalo na formování celého panství. Dále je zmíněno několik nejvýznamnějších architektonických památek v obci, protože právě na nich se podíleli slavní architekti jako byl Kilián Ignác Dientzenhofer nebo Guilio Broggio. Jedná se tedy o stavbu jezuitské rezidence, kostel Nanebevzetí Panny Marie a kapli sv. Františka Xaverského. Jádrem práce je popis soch na náměstí a jejich ikonografie. Každá socha na ohradní zdi jezuitské rezidence i skupina pěti soch s centrálním výjevem sv. Jana Napomuckého mezi anděly jsou podrobně popsány a částečně je zdokumentován i jejich, většinou dosti nelichotivý, stav. Na závěr jsou naznačeny možné komparace a analogie.This thesis deals especially with baroque statues in Liběšice, a small town in North Bohemia. This thesis is the first which considers this thema, in spite of the fact that the gallery of statues is a unigue urban project. According to this is the thesis conceived. At first there is a short chapter about the history of Liběšice, because especially demesne by Jesuits from Prague, who built up there a residence, had a big influence on a landscape around Liběšice. There is also a mention of several architectural works in this town, because these buildings are works of famous architects like Kilián Ignác Dientzenhofer or Guilio Broggio. The Jesuit residence, the church of Assumption of the Virgin Mary and the St. Francis Xaver Chapel are noted. The thesis is focused on a description and iconography of the statues in the small square. Sculptures on the garden wall of the residence and on the church wall are itemized and there is also a dokumentation of their damage. In the end Liběšice is compared with another statues and towns in the Czech Republic and there is a suggestion of possible analogies.