Original title:
Specifika integrace dětí mimořádně nadaných do mateřských škol
Translated title:
Specifics of the integration of exceptionally gifted children in kindergarten
Authors:
Sapíková, Alena ; Mužáková, Monika (advisor) ; Zemková, Jaroslava (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá problematikou integrace dětí mimořádně nadaných do mateřských škol. Přibližuje potřeby a nároky těchto dětí - na rodiče, pedagogy, prostředí, formy a metody vzdělávání. Praktická část se zaměřuje na konkrétní výzkum - vyhledávání nadaných dětí v mateřských školách a zjišťování podmínek jejich vzdělávání. Výzkum byl proveden prostřednictvím e-mailu mezi pedagogy mateřských škol ve všech 14 krajích České republiky. Praktická část je doplněna dvěma kazuistikami o mimořádně nadaných dětech (chlapci a dívce), které jsou (resp. byly) integrovány a vzdělávány v soukromých mateřských školách. Závěr diplomové práce obsahuje návrhy dalšího postupu pro praxi.This thesis deals with the integration of gifted children to kindergarten. It outlines the needs and demands of these children - parents, educators, environment, forms and methods of education. The practical part focuses on specific research - identifying gifted children in kindergarten and on the conditions of their education. The research was conducted by e-mail between kindergarten teachers in all 14 regions of the Czech Republic. The practical part is supplemented by two case report of exceptionally gifted children (a boy and a girl) who are (resp. were) integrated and educated in private nursery schools. Conclusion The thesis contains suggestions for how to practice.
Keywords:
education of gifted; Exceptional talent; identification of gifted; inclusion; integration; preschool age; segregation; identifikace nadaných; inkluze; integrace; Mimořádné nadání; předškolní věk; segregace; vzdělávání nadaných
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/49288