Název:
Výchovné aktivity církví v ČR pro děti předškolního věku
Překlad názvu:
Educational Activities of Churches in Czech Republic for Preschool Children
Autoři:
Kociánová, Elena ; Uhlířová, Jana (vedoucí práce) ; Křivánek, Zdeněk (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] KOCIÁNOVÁ, E. Výchovné aktivity církví v ČR pro děti předškolního věku. Praha 2011. Diplomová práce. Karlova univerzita v Praze. Pedagogická fakulta. Katedra primární pedagogiky. Vedoucí práce Doc. PhDr. Jana Uhlířová, CSc. Tato diplomová práce představuje široké souvislosti náboženské výchovy dětí v obecném slova smyslu a zabývá se působením církvemi zřízených škol, především mateřských škol. První, teoretická část práce pojednává o širokých souvislostech náboženské výchovy v kontextu psychologie náboženství, náboženskou socializací a zkušeností, vývojem morálních norem. V této části se definují role rodiny, církve, školy a společnosti v náboženském vývoji dítěte a při zprostředkování náboženské tradice mladé generaci. Druhá, praktická část práce je rozdělena do dvou obsahových celků. První na základě analýzy dotazníkového výzkumu sleduje činnost církevních mateřských škol, jejich aktivity a výuku ve vztahu k zamýšleným nábožensko-vzdělávacím cílům. Druhý celek se zabývá mimoškolními aktivitami, které církve dělají pro děti během týdne.KOCIÁNOVÁ, E. Educational Activities of Churches in Czech Republic for Preschool Children. Prague 2011. M. A. Dissertation. Charles University in Prague. Faculty of Pedagogy. Thesis counselor Doc. PhDr. Jana Uhlířová, CSc. This dissertation presents broad context of religious education generally together with the discourse of church established schools, above all nursery schools. The first, theoretical part treats with the broad topic of religious education in the context of the psychology of religion, religious socialization and the experience and the development of moral standards. This section also defines the role of family, church, school and the society in the religious development of the child and the transferring the beliefs and the traditions to young generation. Second practical part is divided into two substantive parts. First on the basis of analysis of questionnaire survey monitors the activities of religious nursery schools, their activities and teaching in relation to the proposed religious and educational goals. Second unit of this part deals with extracurricular activities that churches are doing for children during the week.
Klíčová slova:
Bůh; církev; dítě; křesťanství; náboženská výchova; rodiče; vzdělávání; škola; Child; christianity; church; God; parents; religious education; school; schooling