Název:
Kritická místa v českém jazyce na základní škole
Překlad názvu:
Critical points in the Czech language at elementary school
Autoři:
Dygrínová, Gabriela ; Šmejkalová, Martina (vedoucí práce) ; Štěpáník, Stanislav (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá kritickými místy výuky českého jazyka na základní škole. Cílem práce bylo identifikovat kritická místa výuky českého jazyka v 6. ročníku základní školy. Identifikace kritických míst probíhala kvalitativní analýzou rozhovorů vedenými s učiteli českého jazyka. Teoretická část práce charakterizuje obsah učiva českého jazyka v 6. ročníku a jeho didaktické pojetí v používaných učebnicích. Vymezen je pojem kritické místo a chyba. Praktická část práce obsahuje analýzu a interpretaci rozhovorů uskutečněných s učiteli. K vyhodnocení získaných dat byl použit program Atlas.ti. Kritickými místy českého jazyka v 6. ročníku základní školy byly vyhodnoceny jevy v oblasti větné skladby, tvarosloví a pravopisu. V oblasti větné skladby měla největší váhu kritická místa: schopnost logického uvažování, znalost základních jazykových jevů, porozumění syntaktickým vztahům a terminologii. V tvarosloví se jeví jako nejkritičtější rozeznávání slovních druhů, určení pádů a rozeznání čísla u podstatných jmen pomnožných a hromadných. Jako kritický byl označen pravopis velkých písmen. Text diplomové práce obsahuje citace z analyzovaných rozhovorů, které dokreslují identifikovaná kritická místa a často odkazují na jejich příčiny.The thesis deals with the critical points of teaching Czech language at the elementary school. The aim of the work was to identify the citical points of teaching Czech language to the sixth grade of the elementary level. The identification of the critical points was done through a qualitative analysis of the discussions lead with teachers of Czech language. The theoretical part of the work characterizes the Czech language curriculum in the sixth grade and its didactic apporoach in commonly used textbooks. Conceptions, such as the cricital point and the mistake are defined. The practical part of the work contains the analysis and the interpretation of the discussions carried out with the teachers. The program Altas.ti was used for the evaluation of the obtained data. The critical points of Czech language in the sixth grade of the elementary school were found to be the phenomena in the realm of syntax, morphology, and spelling. In the realm of syntax, the critical spots of the greatest weight were: the ability to think logically, the knowledge of the basic linguistic phenomena, the understanding of the syntactic relationships and the terminology. In morphology, the ability to distinguish between the parts of speech, the case determination, and the recognition of the number of the collective and the...
Klíčová slova:
6. ročník základní školy; kritické místo; pravopis; tvarosloví; větná skladba; Český jazyk; Czech language; morphology; orthography; sixth grade at elementary school; syntax; the critical points